Tidligere kampagner for at få danskerne til at energirenovere deres boliger, har i høj grad handlet om, at den enkelte boligejer kunne spare penge.
Men i en ny kampagne er sporet skiftet. Nu skal man snakke til ejernes klimabevidsthed. Mere konkret er kampagnen rettet mod huskøbere, der er på jagt efter det første hus. Tiden er moden til det, mener vicedirektør i Energistyrelsen Stig Uffe Pedersen.
Vi har rykket os som befolkning, så klimaet på få år er blevet langt mere fremtrædende i vores bevidsthed. Det gælder ikke mindst kampagnens målgruppe på 25-40-årige. Derfor bruger vi den her kampagne til at fortælle, at man kan sænke sin CO2-udledning ved at energirenovere sin bolig, siger Stig Uffe Pedersen.
En vigtig del af kampagnen er testen ”Bo med mindre CO2”. Her skal man forbedre et virtuelt hus og spare mest muligt CO2 for 450.000 kr. – f.eks. ved at få nye vinduer eller efterisolere loftet. Hvis man er god til det, er man ”Klimasmart”.
Vi håber at åbne huskøbernes øjne for, at det er klimasmart at energiforbedre. For at isolere boligen eller komme af med oliefyret er en god måde at hjælpe klimaet, som ikke kræver, at man lider afsavn – tværtimod får du et bedre hjem. Og så må vi heller ikke glemme de økonomiske fordele, for de er der jo stadig, siger Stig Uffe Pedersen.
Kampagnen har også udviklet sin egen boligserie: ”De helt grønne huskøbere”.
I en serie korte Youtube-film følger vi et ungt par, der sammen med to eksperter går rundt i parrets nye hus og ser på, hvordan det kan forbedres. Seeren kan selv bestemme, hvor de vil hen, og hvad de vil høre om ved at klikke på thumbnails undervejs.
En ny boligserie med fokus på energibesparelser er en oplagt idé, og ved at dele det op i små bidder giver vi brugeren kontrol og mulighed for at se netop det, de kan bruge som inspiration til deres egne boligdrømme, siger Stig Uffe Pedersen.
Kilde: Energistyrelsen