
Byggeriet af Femern Bælt til Tyskland har indtil nu omfattet mere end 1.100 underleverandører – og langt hovedparten – 2 ud af 3, eller 710, har været danske virksomheder – primært hørende under SMV-segmentet.
De mange virksomheder dækker alle områder fra maskinhandel og bygge- og anlægsbranchen til fremstillingsvirksomheder og service.
– De små og mellemstore virksomheden udgør rygraden i dansk erhvervsliv. SMV’erne udgør faktisk 99 pct. af alle virksomheder. Jeg er rigtig glad for at se, at det også slår igennem, når vi kigger på, hvem der bidrager til Femern Bælt-tunnelen. Det brede danske aftryk på tunnelbyggeriet betyder arbejdspladser og vækst. Desuden høster flere SMV’er vigtig viden og står dermed endnu bedre rustet til konkurrencen om fremtidige opgaver, siger Alexander Søndergaard, underdirektør i erhvervsorganisationen SMVdanmark.
Ser man på fordelingen af de danske underleverandører på de enkelte regioner, så viser det en klar hovedvægt på de sjællandske virksomheder, der nyder godt af nærheden til projektet. Men både fynske og jyske virksomheder lander også opgaver på projektet.
Ifølge tallene har 301 virksomheder i Region Sjælland bidraget til tunnelbyggeriet ved Rødbyhavn. Dermed topper regionen listen foran nummer to på listen, der er Region Hovedstaden med 184 virksomheder tilknyttet projektet. Derefter følger Region Syddanmark med 115, Midtjylland med 76 og Nordjylland med 34 virksomheder.
– Fordelingen af virksomheder viser tydeligt, at nærheden til et anlægsprojekt betyder meget. Det er ikke så overraskende, og derfor har flere virksomheder fra andre dele af landet også oprettet mindre lokale filialer på Lolland og Falster for at være tæt på projektet. Det er naturligvis godt for den lokale aktivitet. Men tallene viser også, at hvis du har den nødvendige ekspertise, så er den geografiske placering ikke i sig selv en hindring, siger Alexander Søndergaard, SMVdanmark, der opfordrer virksomhederne til at fortsætte med at gribe chancerne, når de opstår.
– Der kommer endnu flere opgaver til små og mellemstore virksomheder, når først arbejdet med de mekaniske installationer i tunnelen går i gang. Senere kommer der opgaver, når både den nye jernbane og motorvej til tunnelen skal anlægges. Så man skal holde sig orienteret og være klar til at gribe mulighederne, påpeger Alexander Søndergaard.
Kilde: SMVdanmark