
Danske boliger bør hæve deres energimærke. Både for at spare energi, mindske det samlede danske CO2-udledning og gøre boligen bedre.
Nu viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige, imidlertid, at det står skralt til med mange boligejeres viden om energimærke og mulighederne for at løfte det.
53 procent af danske boligejere ikke ved, hvad der skal til for at løfte energimærket, mens 43 procent slet ikke kender deres nuværende mærke.
Et energimærke viser, hvor energieffektiv en bolig er – fra A (bedst) til G (dårligst). Det indeholder også forslag til forbedringer, som kan sænke energiforbruget, husets CO2-udledning og forbedre komforten i boligen.
Netop det kan være en overset mulighed, vurderer Bo Halm Andersen, byggesagkyndig og energikonsulent i NRGi. Ifølge ham er energimærket et oplagt sted at starte, hvis man vil i gang med at energirenovere.
– Sommeren er et oplagt tidspunkt til at give boligen en kærlig hånd, og her kan energimærket være et godt sted at starte. Det giver et klart overblik over, hvor det giver mest mening at sætte ind, hvis man vil energirenovere og prioritere de steder, der rykker mest, siger Bo Halm Andersen og tilføjer:
– Et godt energimærke kan også gøre dit hjem mere attraktivt på boligmarkedet, hvis du en dag vil sælge det. Det er en investering, der kan mærkes på flere fronter.
Energiforbedringer i hjemmet handler ikke kun om økonomi og energiforbrug. De kan også være med til at reducere risikoen for skader i og på huset, forklarer Lene Rasmussen, skadedirektør hos Gjensidige.
– Der kan være flere fordele ved at gøre en indsats for at forbedre boligens energimærke. Effektiv isolering og moderne varmesystemer kan bidrage til et bedre indeklima og reducere risikoen for skader som følge af fugt, råd og svamp. På den måde kan man forebygge problemer, der ellers er dyre at udbedre, siger hun.
Kilde: Gjensidige