
Brødrene Dahl og moderselskabet Saint-Gobain Distribution Denmark fortsætter deres strategiske satsning inden for IoT og sensorteknologi. Grossisten udvider sortimentet af digitale løsninger og kompetencer med købet af den unge, danske virksomhed, HumiTrack.
Det nordjyske tech-brand, ledet af Mads Sørensen og Peter Mejlvang, har udviklet en helt ny måde at overvåge fugt i bygninger med et særligt IoT-system, der anvendes inden for forsikrings- og skadesservice, men også nybyggeri og renovation.
Fugtmåleren fra HumiTrack sender løbende data om niveauet af fugt i bygningerne. Når der affugtes, kan man reducere affugtningstiden markant samt spare på energiforbruget. Derudover undgår serviceteknikere manuelt at skulle overvåge affugterne og tørretiden – noget der normalt koster bygherrer og forsikringsselskaber dyrt.
Vi oplever en halvering af affugtningstiden med brugen af HumiTrack, hvilket ikke kun er godt for klimaet, men også betyder at installatører og håndværkere hurtigere kan færdiggøre arbejdet, og boligejerne hurtigere kan komme retur i deres bolig, siger Mads Peter Sørensen fra HumiTrack.
Ud over HumiTracks unikke målesensor får Brødrene Dahls desuden tilført viden og udviklingskompetencer fra teknologivirksomhedens medarbejdere, som fortsætter i nøgleroller i den nye konstruktion.
Jeg glæder mig personligt rigtig meget til samarbejdet med den agile, dygtige nordjyske udviklingsorganisation under ledelse af Mads og Peder. Deres idé får hos os en helt ny og global platform at blive rullet ud på, og den model kan være et forbillede for andre innovative og iderige udviklere landet over, siger Steen Christoffersen, Steen Christoffersen, Head of IoT, Brødrene Dahl.
Brødrene Dahls investeringer og opkøb inden for sensorteknologi og IoT hænger sammen med en større digitaliseringsstrategi under Saint-Gobain Distribution Denmark. Det nu udvidede kompetencecenter hos Brødrene Dahls Smart Forsyning er en del af Saint-Gobain IoT Sollutions under ledelse af Steen Christoffersen. Tidligere er selskabet MobilePeople og deres teknologi og udviklere opkøbt og integreret. Målet er først at vinde markedsandele i Danmark, siden bruge erfaringen herfra til at rulle ud i andre Saint Gobain-lande gennem det brede netværk af søsterselskaber.