
For mange virksomheder ligger bæredygtighed højt på listen i deres prioriteter. Både i deres produktion og kommunikation. Anderledes ser det ud fra forbrugernes synspunkt, viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov1 på vegne af Grohe.
Her havner pris højere op på prioritetslisten end bæredygtighed for omkring halvdelen af de adspurgte, mens det kun er cirka 25 procent, der har netop bæredygtighed øverst.
Udover at forbrugerne prioriterer pris over bæredygtighed, viser undersøgelsen også, at det er de færreste, der vil betale en højere pris for et bæredygtigt produkt. Lige over en tredjedel mener ikke, at de vil betale mere for et bæredygtigt produkt, og en tredjedel svarer, at de kun vil betale op til 10 procent mere for et bæredygtigt produkt.
De fleste forbrugere har en tendens til at tænke kortsigtet i en købssituation. De tænker på, hvad prisen er her og nu, men ikke hvad det på længere sigt kommer til at koste dem at vælge det umiddelbart billigere produkt fremfor det dyrere. Det skal virksomheder hjælpe dem til at tænke over, fortæller adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen.
Ifølge Pelle Guldborg Hansen er det en hjælp for forbrugeren at vide, hvad produktet koster dem over tid og fremhæve dette i købssituationen. Tager man et brusehoved som eksempel, er engangsbetalingen for det vandbesparende højere end for det almindelige, men måler du over produktets levetid, er det vandbesparende billigere. Det er til at tage og føle på for forbrugeren, mener Pelle Guldborg Hansen.
Spørger man Grohe er der behov for, at vi hjælper flere til at træffe det bæredygtige valg, da der er meget at spare – både for klimaet men også for den enkeltes pengepung:
Hos Grohe ser vi derfor et behov for at fortsætte med at oplyse om fordelene ved energibesparende produkter. Et godt eksempel er vores SilkMove ES teknologi, der sørger for, at man undgår unødvendigt forbrug af energi ved at begrænse brugen af varmt vand og dermed opvarmningen af dette. En husstand på fire personer kan således spare for ca. 279 kg CO2 og omkring 31.412 liter vand om året med denne teknologi, siger Mette Nielsen, Leader Marketing hos Grohe Danmark.
Kilde: Grohe