
Skal elbiler virkelig blive allemandseje, kræves der et godt offentligt ladenetværk, så også beboere i etageejendomme, der ikke kan få opsat egen ladestander, har let og fornuftig adgang til at få ladet bilen op.
Det er langt fra tilfældet i alle kommuner, viseren omfattende analyse, som Mobility Denmark står bag. Faktisk er der store, markant forskelle kommunerne imellem, viser det sig.
Derfor er kommunernes mobilitetspolitik helt afgørende for borgernes muligheder for at træffe grønne bilvalg og for at fremme udskiftningen af bilparken i lokalområdet.
– En god ladeinfrastruktur er helt afgørende for, at udviklingen af elbilismen kan fortsætte sin kurs i Danmark. Grønne ambitioner kræver handling, og kommunalvalget i 2025 er en oplagt anledning til at gøre status på den lokale udvikling og diskutere, hvordan kommunerne kan skabe de bedste rammer for grøn mobilitet, siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mens nogle kommuner har en høj dækning med mere end 350 ladepunkter pr. 1.000 familier med bil i etageejendomme, ligger andre i den modsatte ende af skalaen med kun omkring 30–35 ladepunkter pr. 1.000 familier.
Resultaterne afhænger i høj grad af, hvor udbredte etageejendomme er i området, men viser også tydeligt, at boligtypen spiller en central rolle for behovet for offentlige ladestandere.
“Det er vigtigt for familier, der ikke har mulighed for at opsætte et privat ladestander, at der findes en velfungerende offentlig ladeinfrastruktur. Et grønt bilvalg er ikke en reel mulighed for disse familier, hvis infrastrukturen ikke er tilstrækkeligt udbygget. I nogle områder er behovet for offentlig ladeinfrastruktur større, og den kommunale planlægning bør derfor i endnu højere grad tage udgangspunkt i boligstrukturen, så elbilen bliver et realistisk valg for alle, uanset hvor man bor, siger Mads Rørvig.
Analysen viser, at Rødovre er isoleret i bunden med blot lidt over 26 ladepunkter til 1.000 familier i etageejendomme. Det er, om ikke meget, så lidt bedre i Gentofte (30,9/1.000), mens Frederiksberg er på 3. pladsen i bundkampen med 32,1 ladepunkt for hver 1.000 familier.
Helt andre tal finder vi i toppen, hvor Samsø stikker helt af. Her er tallene imponerende 710 ladepunkter pr. 1.000 familier. Et godt stykker over 2. pladsen, som er Fanø (584,9/1.000). Faktisk fire af de fem første pladser ø-samfund. Kun Jammerbugt (480,4/1.000) på en 3. plads er ikke en ø
Kilde: Mobility Denmark

