
I 2017 var en MAN en lastbil eller bus på det danske marked. Men det ændrede sig ved udgangen af netop 2017, for her gik MAN TGE ind på det danske marked for varebiler.
Selvom fabrikken er blandt de helt store på verdensplan, havde de indtil da ikke været repræsenteret i Danmark. Det har ændret sig her otte år senere, hvor mere end 4.000 varevogne i dag kører rundt med det velkendte navnetræk på fronten.
– Da vi gik ind på varebilsmarkedet, var vi bevidste om, at vi skulle gøre tingene anderledes. Vi kommer fra lastbilverdenen, hvor driftssikkerhed, sikkerhed og hurtig og professionel kundeservice er alfa og omega. Den tilgang har vi taget med, da vi lancerede MAN TGE – og det har været nøglen til succesen, siger Nicolai Sperling, salgsdirektør, Van, MAN Truck & Bus Danmark.
Varevogne i 2017 var ikke nødvendigvis lige så veludstyret på sikkerhedsfronten, som mange personbiler var, og det var her, at man så en åbning i markedet.
Allerede fra dag ét valgte MAN at satse på sikkerhed. Aktiv nødbremse blev standardudstyr fra lanceringsdatoen. Man lancerede også en del udstyr som starndard: LED-lys i varerummet, bakkamera som sikkerhedsfeature og fuld LED-forlygter. I 2025 var MAN TGE blandt de første på markedet med 5 års garanti – et klart signal om tillid til produktets kvalitet og holdbarhed.
Teknologi er ikke det eneste, som man tog med sig. Også arbejdet med kunderelationer var man bevidst om at tage med sig.
– Vores sælgere arbejder udelukkende med erhvervskunder, og vi trækker på vores landsdækkende netværk af værksteder til at tilbyde truck service også til varebilskunderne. Det giver en service- og driftssikkerhed, man normalt kun forbinder med lastbiler – men som vi nu har bragt ind i varebilssegmentet, påpeger Nicolai Sperling.
Kilde: MAN TGE