
Det er kun knap 15 procent af iværksættere i Danmark, som ser sig selv i ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3 at de slet ikke identificerer sig som iværksætter.
Spørger man Mads Vacszy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber misforståelser og forsimplede idéer om iværksætteri ret store problemer – det påfører faktisk Danmark et betydeligt værditab.
Er ”iværksætternationen” Danmark i virkeligheden for dårlig til at gribe de gode idéer, som borgerne går
rundt med? Eksisterer der overhovedet indsatser, som favner et bredere, mere folkeligt iværksætteri?
Værdifuld folke-innovation
Alting starter med en god idé – men der kan være lang vej derfra til det nye, nyttige produkt og den gode
forretning. På Teknologisk Institut ligger Opfinderrådgivningen, som har hjulpet idérige danskere på den rejse i over 50 år, og hvis der er én ting, al den erfaring har bevist, så er det at mennesker aldrig løber tør for idéer.
Rådgivningen hører til Teknologisk Institut og har siden 1972 helt gratis hjulpet borgere med gode idéer
på vej – og får stadig ca. 10-20 idéer ind hver uge.
Årene viser også at det kan betale sig; alene mellem 20217-21 skabte centrets 20 bedste idéer en samlet
omsætning på næsten 2 milliarder kroner. I gennemsnit betød det omkring 1,5 million til hver opfinder.
Fra idé til værdi
Den første opgave, når en borger sender en idé ind på opfind.nu, er at afgøre om den er levedygtig – det
vil sige: Er den realistisk at realisere og er der et publikum, og har den dermed et kommercielt potentiale?
– Vi er professionelle ide-dræbere. Idéen skal kunne holde til at blive vendt og drejet, siger, siger centerchef Lene Grønning med et glimt i øjet;
Kan den det, så går den videre i processen frem imod at blive til en forretning.
– De fleste opfindere ønsker faktisk ikke at blive selvstændige eller iværksættere i klassisk forstand, og selv stå for forretningsdelen, fortæller Lene.
– Måske har man allerede et job, eller man studerer, eller er pensionist – men man har stadig en idé som er værd at realisere, og hvad gør man så?
Svaret på det spørgsmål er licensaftaler, et område centret er specialister i.
Tæt på hele erhvervslivet
Med en licensaftale får en virksomhed adgang til at realisere og sælge produktet. Til gengæld får
ophavspersonen en del af pengene ind på sin konto, uden at behøve at have sit eget firma og CVR-nummer.
For at hjælpe med at finde de rigtige virksomheder og indgå gode aftaler plejer centret sine relationer til
en lang række danske virksomheder – både små og store og i alle tænkelige brancher.
– Når der kommer nogen fra Opfinderrådgivningen, så lytter vi selvfølgelig”, som direktøren for en større dansk produktionsvirksomhed siger i en video på opfind.nu.
– Det har stor værdi for en beslutningstager at vide, at idéen kommer ude fra ”det virkelige liv, og har været igennem validering hos Rådgivningen, påpeger han.
– Vi har hjulpet erhvervslivet og samfundet med at skabe værdi i mange år, og håber at gøre det i mange
år endnu, siger Lene Grønning,
– Og samtidig hjælper vi helt almindelige mennesker med at realisere deres idéer – hvad kan være mere meningsfuldt end det?
Kilde: Opfinderrådgivningen