
It-sikkerhed vedrører i dag virksomheder af alle størrelser og brancher. Det mærker man hos D-mærket, Danmarks mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, som Industriens Fond står bag sammen med Dansk Erhverv, Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk og SMVdanmark.
Nu kunne tro, at det primært var de store virksomheder, der søger hjælp hos D-mærket – eller måske de små. Men det er alle over en bred kam – fra fødevarevirksomheder til store industrivirksomheder og lokale håndværkere.
– It-sikkerhed er i dag forretningskritisk og afgørende for at beskytte bærende funktioner i samfundet lige fra vandforsyning til transport af fødevarer. Den store interesse for D mærket viser tydeligt, at flere ønsker at styrke deres digitale forsvar mod trusler, at efterleve lovgivning og at styrke konkurrenceevnen med øget tillid fra interessenter, siger Mikael Jensen, direktør i D-mærket.
I løbet af det seneste år er antallet af virksomheder, der er registreret i D-mærket, steget fra 1384 til 2054. Det svarer til en stigning på 48 procent – en klar indikation på, at flere organisationer ønsker at blive mere cybersikre.
Når virksomheder registrerer sig i D-mærket, får de adgang til et gratis selvevalueringsværktøj. Med det kan de kortlægge eksisterende indsatser og initiativer for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Samtidig kan de se, hvor de skal sætte ind for at styrke it-sikkerheden og i sidste ende bestå tilsyn for at opnå D-mærket.
Senest er selvevalueringen udvidet med et såkaldt NIS 2-modul. Modulet skal hjælpe virksomheder i arbejdet med at leve op til den danske implementering af EU-direktivet NIS 2. Den nye lov for cybersikkerhed trådte i kraft 1. juli, og den har fået adskillige virksomheder til at optrappe arbejdet med cybersikkerhed.
At virksomheder nu vælger at reagere på den nye lovgivning, er godt nyt, også for virksomhederne selv, vurderer Malene Stidsen, programchef for Cybersikkerhed i Industriens Fond.
– For den enkelte virksomhed handler arbejdet med cybersikkerhed ikke kun om, at myndighederne dikterer det, men fordi det er kritisk for ens forretning og skaber konkurrencefordele. Det gælder alt fra øget tillid til økonomisk vækst. Og det gør det særligt, når man fx med D-mærket kan vise sine kunder og øvrige interessenter, at man arbejder med cybersikkerhed, siger Malene Stidsen.
Kilde: Industriens Fond