
Stress er godt på vej til at blive en regulær folkesygdom, der rammer bredt og i alle brancher. Der er mange veje til at undgå stress, og en af dem er at undgå, at medarbejderne mødes af uklare og modstridende krav.
For at hjælp virksomhederne med at komme dem til livs, har Arbejdstilsynet udarbejdet en vejledning, som kan hjælpe med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre konsekvenser for helbredet.
– Uklare og modstridende krav kan være både udviklende og motiverende for medarbejderne. Faktisk kan det uklare og dilemmafyldte være netop det, der giver de ansatte mulighed for indflydelse på, hvordan de udfører deres arbejde. Er forebyggelsen til gengæld utilstrækkelig, kan uklare og modstridende krav have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress, forklarer direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen.
Hu understreger, at som arbejdsgiver har man altid pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø.
– Vores vejledning indeholder konkret hjælp til, hvad man kan gøre på arbejdspladsen, når der er udfordringer med uklare og modstridende krav, siger hun
At forebygge stress som følge af uklare og modstridende krav kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen.
Her er 3 vigtige tiltag, som ledelsen kan iværksætte i samarbejde med medarbejderne:
Afklar løbende med medarbejderne, hvilke krav og ønsker der er til deres arbejde, og hvilke opgaver de skal prioritere.
Afstem også forventninger med borgere/kunder, så ledelse, medarbejdere og borgere/ kunder alle har de samme forventninger til medarbejdernes arbejde.
Sørg for, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer og den nødvendige støtte og indflydelse til at håndtere det uklare og dilemmafyldte.
Vejledningen er den anden vejledning om psykisk arbejdsmiljø, der kommer i kølvandet på bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø, som trådte i kraft 1. november 2020. Den første vejledning handler om stor arbejdsmængde og tidspres. Senere vil en vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker blive offentliggjort.
Kilde: Arbejdstilsynet