
For dem med behov for at tage længere ture i deres varevogn, har udvalget været let. Ingen bilproducent har lanceret en varevogn med en reel lang rækkevidde. 240-260 teoretiske WLTP-kilometre er det, som de fleste hidtil har kunne præstere. Selv årets bil, VWs ID Buzz kan ikke strække batteriet længere end til cirka 400 (WLTP).
Nu melder Mercedes-Benz imidlertid, at deres kommende eSprinter, en model i det store varevognssegment, vil få en markant længere rækkevidde.
I en test har en prototypen af bilen således tilbagelagt 475 kilometer på en rute fra Stuttgart til München og tilbage igen på én opladning. Og endda have 20 kilometer tilbage på “tanken”, da ruten var gennemført.
Testen var udført på offentlig vej med alle de udfordringer det nu bringer med sig, når man vælger at køre på alle tre af de klassiske vejtyper; by, landevej og på motorvej
Hele kørslen, som blev foretaget den 19. oktober, blev fra start til slut overvåget fra passagersædet af en uafhængig ekspert fra det tyske test- og certificeringsorgan, TÜV Süd. Dermed blev det garanteret, at det lave forbrug og den lange rækkevidde blev opnået med blot én batteriopladning samt at bilen i øvrigt fungerede, som den skulle.
Derfor er der grund til at tro, at bilen får nogenlunde den samme rækkevidde, når den bliver lanceret til februar.
Kilde: Mercedes-Benz