
Håndværkerne har generelt haft travlt i 2022, men trods det ligger kundetilfredsheden helt i top, når man onsdag og torsdag i denne uge skal udpege vinderne i Årets Håndværker.
Den samlede tilfredshed har aldrig været højere og topper i år skalaen med 4.79, hvor laveste år var 2012 med 4,36.
– Jeg er imponeret over, at håndværkerne leverer på så flot niveau med den travlhed, der har været. Og i lyset af det, synes jeg, det er en positiv udvikling, som kan bidrage til at styrke håndværksbranchen og sikre, at kunderne modtager den høje kvalitet og service, de fortjener, siger Peter Birkelund.
Udvælgelsen af finalister sker netop på baggrund af kundeanmeldelser fra det foregående år på anmeld-haandvaerker.dk, hvor finalisterne vurderes ud fra den samlede kundeoplevelse.
Dette betyder, at fokus primært ligger på det faktiske udførte arbejde. I lyset af inflationen har kundernes fokus på kvalitet været skærpet, men ifølge medstifteren af Årets Håndværker, Peter Birkelund, ser det ud til, at håndværkerne har formået at leve op til kravene om god kvalitet.
– Danskerne holder på pengene og tænker i højere grad over, hvad de bruger deres penge på. Det er også mit indtryk, at danskerne er mere kvalitetsbevidste – og derfor gider de ikke rode med dårligere håndværkeroplevelser, hvorfor vores platform også spiller en vigtigere rolle lige nu. I sidste ende jo kundens stemme, der tæller og har bragt håndværkerne i finalen, siger Peter Birkelund.
Selvom danskerne strammer bæltet, oplever håndværkerbranchen stadig stor travlhed. De små opgaver fylder nu endnu mere end før, hvilket giver håndværkerne flere muligheder for at opnå positive anmeldelser, og det kan i sidste ende tiltrække flere kunder, da gode anmeldelser ofte vejer tungt i kundernes beslutningsproces.
Alle kan se med derhjemme på Facebook Live, når prisuddelingen afholdes.
Kilde: Årets Håndværker