
Når tyve går på strandhugst på byggepladser eller begår indbrud i varevogne, kunne ”undskyldningen” være, at virksomhederne jo er forsikrede, så det er nærmest uden konsekvenser, at de mister noget værktøj.
Sådan er det imidlertid langt fra, viser en undersøgelse toretaget af Teqniq.
Frustration og krænkelsen over at være udsat for et tyveri er én ting, men tyveriet har langt flere konsekvenser. Det stopper bl.a. arbejdet.
Medlemsundersøgelsen viser, at 96 procent af virksomhederne oplever økonomiske tab som følge af tyverier, mens 61 procent må se projekterne blive forsinkede, når de er udsat for tyveri.
– Tyveri rammer hele virksomheden. Det er ikke bare en ekstraregning, men en bremseklods, der koster tid, rammer hele projekter og kan i værste fald skade relationen til kunden, når opgaverne bliver udskudt eller aflyst, siger Maria Schougaard Berntsen, underdirektør i Tekniq
Også i forsikringsbranchen ser man, hvordan følgeskaderne ofte er mere belastende end selve tyveriet.
– Vi ser, hvordan tyverier rammer både små og store virksomheder. Det man skal huske er, at der er mange afledte konsekvenser af et tyveri. Èn ting er de værdier, der stjæles, men et tyveri kan også påvirke virksomhedens drift i kortere eller længere tid, ligesom det tager tid at dokumentere, hvad der er blevet stjålet, siger skadedirektør i Gjensidige, Lene Rasmussen.
Den seneste medlemsundersøgelse viser, at hvert tredje medlem har været udsat for tyveri det seneste år. Tyverierne sker primært fra varebiler eller byggepladser.
Kilde: Tekniq

