Forældre har en helt forkert opfattelse af det indeklima i de skoler, deres børn opholder sig mange timer hver dag. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Ifølge befolkningsundersøgelsen vurderer 16 procent af forældrene indeklimaet i deres børns skole eller institution som dårligt eller meget dårligt. Til sammenligning betragter 36 procent indeklimaet som godt eller meget godt.
Det står i stærk kontrast til undersøgelser fra eksempelvis Realdania, som tidligere blandt andet har vist, at 90 procent af klasselokalerne i landets folkeskoler i løbet af en skoledag overskred det anbefalede CO2-niveau, siger Maria Christina Rizzo, chefkonsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Misforholdet er ikke et udtryk for manglende interesse fra forældrenes side, påpeger hun.
I virkeligheden handler det nok mere om, at det er begrænset, hvor meget viden vi hver især har adgang til, når det gælder indeklimaet i vores børns skoler eller institutioner. Samtidig har vi en forståelig forventning om, at der er styr på de forhold, vores børn udsættes for. Desværre er det så alt for sjældent tilfældet, vurderer hun.
Undersøgelsen viser da også, at over halvdelen af forældrene gerne vil underrettes – fx via en app – hvis der opstår problemer med indeklimaet i deres børns skole eller institution.
Det kræver bare, at der opsættes målere, som kan registrere eksempelvis CO2-niveauet i realtid. Omvendt ville det formentlig blive en solid øjenåbner for både forældre, skoler og ikke mindst kommuner, hvis man fik et mere reelt og realistisk billede af indeklimaniveauet, siger Maria Christina Rizzo.
Hun opfordrer samtidig landets kommuner til reel handling for at komme indeklimaproblemerne i folkeskoler og institutioner til livs.
Kilde: TEKNIQ Arbejdsgiverne