Mange af Danmarks SMV’er vil gerne i gang med eller blive bedre til digitalisering og automatisering. Det fremgår af en ny publikation fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, der blandt andet bygger på indspil fra et virksomhedspanel med 5.000 virksomheder.
Mange SMV’er tripper for at komme i gang eller løfte deres digitale niveau: 27 pct. af virksomhederne i SMV-panelet efterlyser nye, digitale kompetencer, som kan føre til vækst og nye arbejdspladser, og ifølge Danmarks Statistik har to af fem virksomheder med over 100 ansatte under COVID-19-krisen fremrykket investeringer i digitalisering.
Digitaliseringen i danske virksomheder er generelt høj: 65 pct. af Danmarks SMV’er på forskellige niveauer er allerede i gang med digitale værktøjer og løsninger, men størstedelen arbejder kun med digitalisering på grundlæggende niveau. Hver anden SMV, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det primært kun til kundekontakt og markedsføring og lidt færre til økonomi og administration.
Danmark ligger således under sammenlignelige lande, når det drejer sig om udbredelsen af avancerede digitale teknologier, fx kunstig intelligens og Big Data. Og det er især de mindste virksomheder, der halter efter på det punkt, viser SMV-publikationen.
Kathrine Forsberg, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og adm. direktør for ATEA-koncernen:
Digitalisering og automatisering rykker fremad i virksomhederne, og meget tyder på, at virksomheder med et digitalt forspring har været bedre rustet til de udfordringer, der ramte med COVID-19-pandemien. Der er dog stadig et væsentligt potentiale, som skal indfries, hvis Danmark skal fastholde sin konkurrenceevne. Derfor skal vi have flere virksomheder i gang, og vi skal gøre en ekstra indsats for de brancher og erhvervsområder, som har haft særlige udfordringer under COVID-19.
Digitalisering og automatisering er hjørnesten i det store virksomhedsprogram, som Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og erhvervshusene i den kommende tid ruller ud til virksomheder over hele landet. Virksomhedsprogrammet er finansieret med 600 mio. kr. fra de såkaldte REACT-EU-midler, og heraf er 120 mio. kr. afsat til at styrke SMV:Digital, som siden 2018 har hjulpet virksomheder med digital omstilling.
Kilde: Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse