Webstedet Solar Product Gallery har analyseret de stærke og svage sider af 30 anlæg
Nøglen til at få bugt med klimaforandringerne ligger i at anvende aktive og passive solanlæg, der er integreret i bygningskonstruktionen. Men muligheden ligger stort set uudnyttet hen, fordi arkitekter og bygherrer ikke kender til de multifunktionelle løsninger, der forudsætter VVS-installationer eller elkabler i facade eller tag. En række forskere, der deltager i Det Internationale Energiagenturs solopvarmnings- og køleprogram, IEA Solar Heating and Cooling Programme (IEA SHC), har derfor oprettet et fotogalleri på nettet: Building Integrated Solar Product Gallery. Det omfatter fotos, tekniske beskrivelser og en SWOT-analyse af 30 yderst innovative løsninger fra hele verden.
Bygningsintegrerede solteknologiske løsninger omfatter en bred vifte af produkter: solcellemoduler, luftopvarmede facadeelementer, vandbaserede solvarmeanlæg, solvarmeelementer, motorstyrede solafskærmninger eller elektrokrome vindueskarme.
– Galleriet på nettet viser præfabrikerede, multifunktionelle løsninger, der flytter så meget som muligt af opvarmningen, kølingen og ventilationen af lokalerne ind i selve bygningen for på den måde at sætte fart på byggeriet, siger Roberto Fedrizzi, koordinator af den internationale forskningsplatform Building Integrated Solar Envelope Systems under IEA SHC, som tog de første skridt til Solar Product Gallery. Hans italienske institut EURAC Research har udviklet et facademodul i form af en metal- og glasgardinvæg til bygninger i den tertiære sektor, hvor solvarmeopsamling kan udgøre en integreret del samt mindre vandopbevaringsmuligheder og et strålepanel.
Stærke og svage sider
Galleriet viser hvert enkelt produkt med et foto og en overskrift. Ved at klikke på fotoet kommer man til en underside med en detaljeret produktbeskrivelse samt mere ikke-faglige overvejelser som for eksempel æstetik, arkitektonisk integration og kundemodtagelse. Det vigtigste indhold er SWOT-matrixen, der er en oversigt, der angiver strengths (S – styrker) og weaknesses (W – svagheder) samt opportunities (O – muligheder) for vækst og threats (T – trusler) forårsaget af eksterne stimuli.
– Vi har udarbejdet en SWOT-matrix for hvert enkelt produkt eller prototype i tæt samarbejde med de teknologiske leverandører eller udviklingsingeniører, forklarer Fedrizzi.
SWOT er en metode, der sigter på at øge bevidstheden om mulighederne og de problemer, der vil kunne have betydning for, om et produkt bliver en succes på markedet.
Building Integrated Solar Product Gallery omfatter 30 teknologiske løsninger fra 11 forskellige lande fordelt på tre kategorier:
• Den første gruppe har titlen Solar Energy Harvesting Systems. Der er blandt andet en løsning til luftopvarmning fra Canada, der består af uglaserede solopsamlere og farvede bygningsintegrerede solcellepaneler fra Italien eller Schweiz, der passer bedre til bygningens arkitektoniske udtryk.
• Den anden gruppe er Solar Gains Control Systems, som omfatter vinduer fra Tyskland, der i løbet af få sekunder kan ændre transparens fra at være gennemsigtige til ugennemsigtige og omvendt, og et solafskærmningsgitter også fra Tyskland, der kan indbygges i hulrummet mellem vinduespanelerne.
• Den tredje kategori er Hybrid Solar Energy Systems. Her er smarte, fuldstændigt transparente vinduer fra Holland, der kan generere ren elektricitet og opsamle miljødata.