Klimakampen kan forsvinde lidt i en travl hverdag, men det må den ikke, mener man hos entreprenøren Raunstrup, der via en række nye tiltag vil gøre den langt mere nærværende for den enkelte.
Og baggrunden er ikke mindst, at man via en klimaregnskabsrapport fik kortlagt, at det, ikke overraskende, var transporten, som er den store synder. Derfor sætter man nu ind med tiltag, der kan bringe den daglige kamp helt frem på pandelappen.
Det handler at få en så grøn transport som muligt, og her gælder det både om at have det nyeste udstyr, men også om at holde fokus. Målet er en samlet CO2-besparelse på mere end 40 procent i 2030.
Vi leaser løbende nye biler, og når det er muligt, reducerer vi bilernes vægt gennem ændret indretning, så de kører længere på literen og udleder mindre CO2. For at booste vores miljøhensyn yderligere skal alle ansatte på et kør-grønt kursus, hvor de lærer at køre så energiøkonomisk som muligt. Vores beregninger viser, at de to tiltag i kombination vil føre til en CO2-besparelse på hele 248 tons årligt, hvilket svarer til cirka en tredjedel af vores samlede udledning, fortæller Søren Kristensen, CEO i Raunstrup A/S.
For at klimakampen ikke skal drive væk i travlhed og blot forblive god, men noget teoretiske, intentioner, har virksomheden et es i ærmet, nemlig helt nye bæredygtigheds-bonusordninger til medarbejderne.
Vi skal gøre alt, hvad der står i vores magt for hurtigere og mere effektivt at nedsætte miljøbelastningen. Derfor er det netop besluttet, at bæredygtighed om ganske kort tid bliver en del af den enkelte medarbejders bonusordning. Det gør vi, fordi vi tror på, at vi kun kan gøre en forskel, hvis alle i virksomheden trækker i samme retning, og denne løsning vil med tiden gøre det til en mere naturlig del af arbejdslivet, siger Søren Kristensen.
Bonusordningen skal være med at gøre klimaindsatsen til en del af hverdagen. Når man lærer at køre grønt kan det sagtens blive en sport at forsøge at holde forbruget nede, og for virksomheden ligger der også en pæn besparelse.
Det samme gælder ændringer i bilernes indretning. Et område, som måske ikke umiddelbart i det daglige kobles klimaindsatsen, men som i Raunstrups tilfælde forventes at kunne spare virksomheden for 500.000 kr. årligt i brændstof.
Kilde: Raunstrup