Hos Swegon Danmark A/S er man i gang med et glidende generationsskifte på posten som salgsdirektør. Søren Pedersen er gradvist trådt ind i rollen for at overtage efter René Fast-Frederiksen, der – trods sine 66 år – fortsat er en del af virksomheden. De to har kendt hinanden i mange år, og har tidligere samarbejdet – dengang med omvendt rollefordeling, hvor René Fast-Frederiksen var Søren Pedersens chef
Artiklen har været bragt i HVAC Magasinet nr. 13, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder (læs originalartiklen her)
Tekst: Allan Malmberg
Fotos: Michael Barrett Boesen
Når salgsledelsen skifter, kan det medføre store ændringer efter princippet om, at nye koste fejer bedst.
Sådan bliver det ikke hos Swegon, når Søren Pedersen overtager efter René Fast-Frederiksen på posten som salgsdirektør.
Faktisk er håbet, at kunderne slet ikke vil bemærke overgangen, der reelt er et generationsskifte. René Fast-Frederiksen er 66 år, og sidste år kom koncernledelsen med en opfordring – han skulle tænke på, hvem der skulle overtage, når han engang stoppede.
Her faldt valget på den 12 år yngre Søren Pedersen. Og det var ikke tilfældigt.
– Vi har arbejdet sammen i fire år i Lindab. Senere, da jeg blev entreprenør, har jeg handlet med René. Vi har holdt den professionelle kontakt intakt gennem årene, forklarer Søren Pedersen, der blev ansat i Swegon allerede i marts i år – selvom det formelle skifte først finder sted i januar.
Idéen med at hente Søren ind opstod efter opfordringen til at finde en afløser. Og fordi Søren så at sige er Renés egen opfindelse, er han sikker på, at de kan få et godt samarbejde i stand.
– Jeg har ikke fået trukket Søren ned over hovedet. Vi har kendt hinanden i mange år, vi har arbejdet sammen og handlet sammen, så jeg er overbevist om, at vi kan få et godt samarbejde i stand. Det har vi allerede bevist. Søren har været her siden marts, vi deler kontor, og det kører gnidningsløst, siger Renè – og det er Søren enig i.
Netværk er vigtigt
Når de to de kommende år skal køre parløb, handler det også om netværkets betydning i branchen. René valgte Søren, fordi hans tilgang til kunderne minder om Renés egen, som han har praktiseret i årevis.
Swegon Danmark A/S er en filial af den svenske koncern Swegon Group AB med mere end 3800 ansatte. I Danmark er der 13 ansatte, fordelt på hovedkontoret i Brøndby og en afdeling i Aarhus.
Konstruktionen betyder, at salgslederen i høj grad også har kundekontakt og sender tilbud – den del af jobbet, som René altid har syntes bedst om.
– Søren har overtaget det, som jeg syntes, var de mere kedelige dele af jobbet. Det ledelsesmæssige, det administrative og rapporteringen til Sverige. Så kobler vi kunder på efterhånden, forklarer René.
Et år ad gangen
Med Søren Pedersens tilgang var det oplagt at tro, at René Fast-Frederiksen havde lagt en plan for, hvornår han stopper. Men det er ingenlunde tilfældet.
– Min plan er at blive i Swegon i en årrække, fordi jeg trives. Når jeg nærmer mig pensionsalderen, vil jeg tage et år ad gangen. Så længe jeg kan tilføre værdi til virksomheden, og det giver værdi for mig at være hos Swegon, vil jeg blive. Den dag, hvor det ikke længere er tilfældet, er det på tide at stoppe. Forhåbentligt er det mig selv, som kan se, når det indtræffer, mens i modsat fald må jeg blive prikket på skulderen.
Han kan ikke forestille sig, at det bliver en brat overgang, hvor han stopper fra den ene dag til den anden. I stedet vil det være mere oplagt at drosle langsomt ned. Måske på en tredages uge, som andre i virksomheden allerede praktiserer. På den måde kan begge parter vænne sig til den dag, hvor det er slut.
Mere synlighed
Mens kunderne efter planen ikke skal mærke skiftet fra René til Søren, vil der alligevel ske noget nyt. Det handler om synligheden og markedsføringen. Den skal både være i trykte medier og på sociale medier. Især det sidste er formentligt et generationsspørgsmål, og et punkt, hvor Søren Pedersen vil steppe op.
Swegon er, som nævnt, en filial af en stor svensk koncern, men virksomhedens struktur er blevet ændret. Tidligere havde den danske afdeling en dansk administrerende direktør, der primært var knyttet til bogholderiet. Det bevirkede, at René Fast-Frederiksen havde, da det var allerværst, små 200 interne møder. Det nytter ikke noget, når ens job i virkeligheden er tilknyttet salget.
I dag har man i stedet en svensk administrerende direktør i skikkelse af Magnus Lundquist, der er på det danske hovedkontor tre dage om ugen. Det frigjorde René til at gøre det, som hans job gik ud på – salg.
Søren Pedersens indtræden ændrer ikke på den nuværende fordeling, men styrker salgsorganisationen, da der nu er to erfarne sælgere i spidsen for Swegon i Danmark.

