
Med de mange elbiler følger også en hoben private opladere, der presser elnettet, når de sættes til lige i kogespidsen. Det har flere elselskaberne forsøgt at prikke lidt til ved at ændre på deres tariffer hen over døgnet og året.
Nu følger de offentlige ladstandere efter – i første omgang ladeplatformen Spirii, der giver ladepartnerne mulighed for at sætte og styre priserne på opladning endnu mere intelligent.
For eksempel ved at tilbyde lavere pris i perioder, hvor elnettet er mindre belastet. Eller ved at hæve prisen på langtidsopladning for at begrænse, at elbiler spærrer ladepladser uden at oplade.
– Konkurrencen på markedet er steget betydeligt de sidste par år, og elbilister er blevet mere prisbevidste. Derfor er prisen på opladning ikke blot et vigtigt parameter i forhold til at være konkurrencedygtig. Det er også et effektivt parameter til at styre opladningerne, så vi belaster elnettet mindst muligt, forklarer Spiriis CEO og co-founder, Tore Harritshøj, og fortsætter:
– Når vi kan fordele forbruget hen over perioder, hvor der i forvejen er ledig kapacitet på nettet, kan vi spare forbrugerne for et ganske stort beløb, som ellers ville være påløbet for udbygning af elnettet.
Kilde: Spirii