• LinkedIn
  • KURSER OG MESSER
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

HVACFOKUS

Viden og nyheder om bæredygtigt byggeri, indeklima, ventilation, vand, varme og køling samt energiforsyning

  • BrancheNyt
  • Bæredygtigt byggeri
  • Energi
  • Indeklima
  • Navne
  • Vand
  • Varme & køling
  • VVS
  • Artikler fra HVAC Magasinet

Artikler fra HVAC Magasinet26. 08. 2025 | Heidi Thode

Den åbenlyse risiko ved varmepumper ingen taler højt om

Artikler fra HVAC Magasinet26. 08. 2025 By Heidi Thode

Varmepumper er ofte det bedste og mest oplagte valg for mange virksomheder. Valget af den rette varmepumpe er til gengæld ikke altid lige let og den valgte løsning ikke nødvendigvis den bedste blandt de mange muligheder, som findes. Det kaster Esben Okkels Larsen, Okkels Energi og Projekt, sig over i denne klumme

Artiklen har været bragt i HVAC Magasinet nr. 8, 2025 og kan læses uden illustrationer herunder (læs originalartiklen her)

Af Esben Okkels Larsen, Okkels Energi og Projekt

Varmepumper er blevet varme sager, specielt hos virksomheder. Teknologien er moden, energibesparelsen mærkbar, og et mere positivt CO2-regnestykke er svært at komme udenom. Det er en oplagt løsning på papiret og i virkeligheden.
Men en varmepumpe er ikke en plug’n’play-løsning. Det er ikke som at købe et køleskab, et fjernsyn eller en iPhone. At vælge den rigtige varmepumpe kræver indblik i, og analyse af, situationen. Når der er styr på detaljerne, er det muligt at finde den rigtige løsning til virksomheden.
Alt for mange virksomheder vælger ikke en varmepumpe, fordi de ikke er trygge i processen. De kan ikke fornemme, hvad der er op og ned, og det skaber utryghed – også selvom løsningen er den rigtige. Branchen er ikke gode nok til at tage kunderne i hånden og hjælpe dem videre. Det er problematisk.

Perspektiv er afgørende
Man får kun det optimale ud af en varmepumpe, hvis den passer til behovet, men behovet i industri og erhverv kan være meget andet end bare rumopvarmning. Udsugning fra processer, behov for høje temperaturer eller bygninger, som har behov for særligt høje eller lave rumtemperaturer, gør opgaven med at finde den rigtige løsning kompleks.
Heldigvis er der mange seriøse leverandører af varmepumper, men uanset hvor seriøs en leverandør er, sælger de kun deres egne løsninger. Det er ikke ond vilje. Det er naturligt. Men det betyder også, at perspektivet bliver snævert. Verden ses gennem én katalogside. Det fungerer, hvis behovet matcher præcist. Men det gør det ikke altid.
Når resten af markedet ikke kommer i spil, bliver valget truffet på et begrænset grundlag. Resultatet kan blive en løsning, der ikke er forkert, men heller ikke rigtig.
Jeg talte for nylig med en virksomhed, som havde fået installeret et antal luft/luft-varmepumper for et år siden og samtidig fjernet deres gasstrålevarmepaneler.
Sidste vinter havde de slet ikke kunnet holde varmen, og som kunden sagde: ”Der var egentlig fint varmt, når de kom om morgenen, men lige så snart porten havde været åben første gang, var det, som om al varmen forsvandt, og så var der koldt resten af dagen”.
Både leverandør og installatør havde flere gange været forbi for at kontrollere, om der var noget galt med de installerede varmepumper, uden at finde nogen fejl.
Efter en besigtigelse og en snak med installatøren stod det hurtigt klart, at det installerede varmepumpeanlæg var dimensioneret ud fra virksomhedens naturgasforbrug og varmepumpens nominelle effekt, uden hensyntagen til det aktuelle brugsmønster i virksomheden. Det installerede varmepumpeanlæg var simpelthen alt for småt.
Nu står virksomheden med et stort dilemma, og det kunne alt sammen være undgået med en grundigere behovsanalyse – og ved at tilknytte en uvildig rådgiver, som ikke kun kigger på producent og COP-tal, men på hele bygningens drift og årscyklus.

Behovsafdækning betaler sig
Det er netop her, den uvildige rådgivning gør en forskel. En erfaren rådgiver arbejder ikke med et bestemt produkt fra en bestemt producent, men med et bestemt formål: at finde den gode og rigtige løsning, som matcher behov og økonomi. Det kræver et åbent blik på hele markedet, en grundig behovsanalyse og forståelse for både bygningens tekniske forudsætninger og virksomhedens drift.
Uden den indsigt bliver beslutningen taget på et for snævert grundlag. Du risikerer at vælge en løsning, der enten ikke dækker behovet, koster for meget i drift, eller som først viser sig at være forkert, når installationen er udført. Derfor er behovsafdækning ikke bare en teknisk øvelse. Det er nøglen til at vælge den rigtige løsning, så det hele hænger sammen.

Start det rigtige sted
Mange starter med at spørge to forskellige leverandører og får to tilbud. Begge leverandører mener, at de tilbyder den rigtige løsning, men ofte er det to meget forskellige løsninger. Det skaber i hvert fald ikke tryghed og efterlader kunden med et svært eller umuligt valg.
Efter min mening burde man starte et andet sted; hos en uvildig rådgiver, som kan oversætte behov til tekniske specifikationer – og som ikke har en økonomisk interesse i, hvilket produkt der bliver valgt i sidste ende.
Når virksomheder vælger en uvildig rådgiver, vælger de også at fokusere på det, som betyder noget; at få den rigtige løsning. Virksomhederne slipper også for at skulle forstå og tale varmepumpeswahili med begreber som COP, SCOP, GWP, kW og kWh.
Uvildig rådgivning behøver ikke at være dyrt. Men det kan blive rigtig dyrt at spare den væk. Varmepumpen er en fantastisk teknologi, men kun når den matches med det rigtige behov. Og det kræver mere end en brochure og en kampagnepris.
Uvildig rådgivning er ikke en luksus. Det er det, der sikrer, at kunden får den løsning, der faktisk virker, også langt ud i fremtiden. Det er også det, der adskiller et velovervejet projekt fra en fejlinvestering, hvor man bagefter står og peger fingre ad hinanden.
Hvis leverandører og installatører begynder at se uvildige rådgivere som det, de i virkeligheden er; en faglig samarbejdspartner, som gør kunden klogere, og som fører til de rigtige beslutninger, vil beslutningsprocessen hos kunden blive lettere – til glæde for kunden og til gavn for os alle.

Skrevet i: Artikler fra HVAC Magasinet

Seneste nyt fra redaktionen

Teknisk isolering tager nye skridt mod selvstændig entreprise

Bæredygtigt byggeriEnergiSeneste10. 10. 2025

Hvordan kan teknisk isolering blive anerkendt som sin egen entreprise i byggeriet? Det spørgsmål stod centralt på Techisol 2025, hvor branchefolk fra hele Europa mødtes i Roskilde til to dage med debat, viden og europamesterskab i teknisk isolering. På Techisol var der bred enighed om, at teknisk [...]

Nilan satser lokalt – indvier nyt Showroom, Academy og Innovation & Testcenter i Hedensted

AktueltNavne10. 10. 2025

Med en officiel indvielse af et nyt showroom, Academy og Innovation & Testcenter i Hedensted har Nilan A/S taget næste skridt i virksomhedens udvikling. De nye faciliteter på Nilanvej i Hedensted samler et stort showroom, et levende undervisningscenter og et moderne innovation- og testcenter [...]

Antallet af ansatte i energisektoren er stigende – stadig flere arbejder med rådgivning

Energi08. 10. 2025

Stadig flere arbejder i den danske energisektor. Det viser en opgørelse foretaget af Green Power Denmark. I indgangen til 2023 var det lige omkring 100.000, der arbejdede i sektoren, men et år senere, var det ansat steget med over 7.000. Energisektoren spænder lige fra industrivirksomheder, som [...]

Fyns Energiteknik bliver en del af den stadig større InstallatørGruppen

AktueltNavne08. 10. 2025

Fyns Energiteknik A/S bliver den nyeste tilføjelse til InstallatørGruppen, som er en af Danmarks største installationsvirksomheder. Virksomheden kommer derfor til at udgøre en del af de i alt 41 installationsvirksomheder indenfor el-, vvs-, fiber samt ventilations- og kølesystemer i Danmark og [...]

Myndighederne nikker til Gunnar Kristensen VVS bliver en del af InstallatørGruppen

Navne08. 10. 2025

InstallatørGruppen har netop fået Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens OK til at overtage midtjyske Gunnar Kristensen VVS i Herning. InstallatørGruppen består derfor nu af i alt 41 installationsvirksomheder på tværs af Danmark og Schweiz, en samlet omsætning på DKK 4,2 mia. og 2000 [...]

Tre organisationer klar med syv anbefalinger: Energifællesskaber kan sikre folkelig opbakning

EnergiSeneste08. 10. 2025

Et stigende antal danskere, primært ude i landdistrikterne, siger nej til energianlæg som solceller og vindmøller. Modstanden stopper udviklingen af de landbaserede, grønne energi. For at sikre en bedre folkelig forståelse for, at energianlæg fylder, men samtidig sikre, at naboerne ikke bliver [...]

Værktøj til beregning af emballage-udgift skal gøre fordelene ved et materialeskift mere gennemskuelige

AktueltBrancheNyt08. 10. 2025

I går gik det løs - EUs nye produktansvar for emballageaffald. Dermed må alle virksomheder til pengepungen for et betale for deres affald - eller lade udgiften flyde videre til køberne. Uagtet hvilken plan man kører efter, kan det være svært at gennemskue, om det kan betale sig at skifte om til [...]

Elnettets udbygningsproblemer

Artikler fra HVAC Magasinet07. 10. 2025

Energinet modtager en strøm af henvendelser vedrørende nye solcelle- og vindmølleanlæg Artiklen har været bragt i HVAC Magasinet nr. 10, 2025 og kan læses uden illustrationer, strukturer eller ligninger herunder (læs originalartiklen her) Af Jørgen Gullev, civilingeniør Der er en række [...]

En underleverandørs ærlige beretning fra byggebranchen

Artikler fra HVAC Magasinet07. 10. 2025

Mark Sejer har været underleverandør i ventilationsbranchen i 25 år. I denne klumme taler han rent ud af posen om hele byggebranchen. Om et system, der er endt med at modarbejde det gode håndværk. Om alle de fejl, som manglen på koordinering kaster af sig. Men også med opfordring til, at alle i [...]

Ny AI-løsning gør indeklimaet selvreflekterende

Artikler fra HVAC Magasinet07. 10. 2025

For et års tid siden præsenterede Robert Schønrock Nielsen, lektor på Erhvervsakademi København (tidligere KEA), i HVAC Magasinet, sin idé om en helt ny måde at styre indeklimaet på. Han integrerede fordelingslogikken fra to økonomiske teorier i styringen af indeklimaet. Teorien kunne give et helt [...]

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis

Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

Seneste Nyheder

  • Teknisk isolering tager nye skridt mod selvstændig entreprise

    10.10.2025

  • Nilan satser lokalt – indvier nyt Showroom, Academy og Innovation & Testcenter i Hedensted

    10.10.2025

  • Antallet af ansatte i energisektoren er stigende – stadig flere arbejder med rådgivning

    08.10.2025

  • Fyns Energiteknik bliver en del af den stadig større InstallatørGruppen

    08.10.2025

  • Myndighederne nikker til Gunnar Kristensen VVS bliver en del af InstallatørGruppen

    08.10.2025

  • Tre organisationer klar med syv anbefalinger: Energifællesskaber kan sikre folkelig opbakning

    08.10.2025

  • Værktøj til beregning af emballage-udgift skal gøre fordelene ved et materialeskift mere gennemskuelige

    08.10.2025

  • Elnettets udbygningsproblemer

    07.10.2025

  • En underleverandørs ærlige beretning fra byggebranchen

    07.10.2025

  • Ny AI-løsning gør indeklimaet selvreflekterende

    07.10.2025

  • Veltek Årsdag: Fra global usikkerhed til branchens muligheder

    07.10.2025

  • Varmepumpeindustrien (VPI) har valgt Tekniq som sit nye sekretariat

    07.10.2025

  • 500 meter nødforbindelse sparer vandkunder for nyt vandværk – og stigende vandpriser

    06.10.2025

  • Brunatas seneste regnskab sætter rekord – overgår egne forventninger

    06.10.2025

  • Ærespris til en varme- og indeklimapersonlighed – Professor Alireza Afshari ved AAU

    06.10.2025

Alle nyheder ›

/Brochurer
/White papers

  • 🍏🥛 Servicepartner til kritisk fødevareproduktion
  • Dynasty – Pettinaroli dynamiske reguleringsventiler
  • Pettinaroli HVAC katalog
  • DynaFlow – gulvvarmeshunt med dynamisk reguleringsventil
  • Varme og Køling
  • Københavnermessen 2024
  • Varmt brugsvand og varme
  • Hargassner
  • MDV Mars
  • MDV Nature
Se alle ›

Læs HVAC Magasinet online

Annoncering i HVAC Magasinet

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik