Danskerne bruger mindst tid under bruseren – og er mest villige til at gå mindre i bad til gavn for miljøet.
For mange er et varmt brusebad en afslappende måde at starte eller slutte dagen på. Noget,
der kan føre til et højt vandforbrug. Af sanitetsleverandøren GROHE’s opgørelse
Vandbarometeret fremgår det, at den gennemsnitlige dansker dagligt bruger mellem tre til
fem minutter under bruseren. Dermed er de det folkefærd der bruger mindst tid under
bruseren i Norden. Hele seks ud af ti danskere er til trods for dette klar til at tage endnu
kortere brusebade for at minimere deres vandforbrug.
Danskerne har den mest positive indstilling til at minimere vandforbruget i Norden. Befolkningen vil
gerne ændre flere af deres vaner for at reducere forbruget. Knap halvdelen af alle danskere nøjes
med ét brusebad om dagen, og kun to procent oplyser, at de går i bad flere gange i døgnet. Selvom
danskerne går mindre i bad end den øvrige nordiske befolkning, vil hver fjerde gerne reducere deres
brusebade yderligere for at spare på vandet.
– Det er glædeligt at se, at danskerne har en så positiv indstilling og villighed til at ændre på egen
adfærd for at reducere vandforbruget. Vand er en livsvigtig ressource for os alle, og vi har derfor
også alle et ansvar for at hjælpe hinanden med at værne om denne ressource ved at reducere vores
eget vandforbrug i hjemmet til et rimelig niveau.
Hos GROHE arbejder vi hele tiden på at udvikle nye løsninger, der kan hjælpe folk med netop dette, men disse løsninger ville ingen effekt have, hvis ikke danskerne havde den rette indstilling til et bæredygtigt vandforbrug og dermed brugen af disse.
Derfor er vi utrolig glade for at se ønsket om et mere bæredygtigt vandforbrug hos befolkningen,
siger Peter Juul, General Manager Nordic & Baltic hos GROHE.
Således vil danskerne reducere deres vandforbrug:
1. Lukke for vandet, når jeg børster tænder 76 %
2. Tage kortere bade 60 %
3. Lukke for vandet, når jeg sæber mig ind 51 %
4. Bruge opvaskemaskine 50 %
5. Køle postevand i køleskabet 47 %
Undersøgelsen er udført af opinions- og markedsundersøgelsesvirksomheden Ipsos Norm på bestilling af
GROHE. Undersøgelsen blev gennemført mellem 24.-31. januar 2020 i form af en onlineundersøgelse.
Sammenlagt har 4.032 personer i alderen 18 og opefter deltaget. Resultatet er statistisk signifikant og er
nationalt repræsentativt i landene Sverige, Norge, Danmark og Finland.