Selvom de fleste af os mest trisser rundt derhjemme og passer arbejdet foran skærmen, så dropper kun de færreste af os badet. En ny undersøgelse fra Grohe viser, at omkring 80 procent ikke har ændret badevaner
Det viser en ny analyse om danskernes brusevaner, som Ipsos har gennemført for GROHE i forbindelse med en stor brusekampagne, virksomheden gennemfører bl.a. på TV og sociale medier her i januar og februar måned.
Det er især de mere modne årgange over 40 år, der holder fast i brusebadet. Her har næsten 90 procent ikke ændret badevaner, mens 14 procent af de unge mellem 18 og 30 år har reduceret antallet af brusebade under krisen.
Analysen kigger ikke bare på, om corona-situationen andre betyder, hvorvidt vi dropper badet eller ej. Den har også afsløret pudsige forskelle mellem generationerne og kønnene.
Generel viser undersøgelsen, at vi som folk syntes om et brusebad. 70 procent nyder at hoppe under bruseren. Når det er sagt, så er et brusebad mere populært hos mænd end kvinder. Årsagen ligger ikke i selve badet, men i opgaven med at området ved brusebadet pænt igen. Det er heller ikke et hit, at man i den proces kan nå at blive kold.
Det hænger måske sammen med, at kvinder, udover det helt grundlæggende at blive ren, tager et brusebad for at få varmen og barbere sig. Det er måske også baggrunden for, at kvinders bade typisk er længere end mændenes.
På generationsfronten er der helt to modsatretterede årsager til at taget et bad.
Yngre mennesker bader mere med det formål at slappe af, hvor ældre mennesker har det modsatte incitament: at blive kvikket op.