Et enkelt salgskursus blev til et internt virksomhedsakademi på fem år

Brødrene Dahl og de øvrige Saint-Gobain-virksomheder i Danmark har siden 2018 i den grad oprustet tilbuddet om kompetencegivende uddannelser af sine medarbejdere i samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus.

 

I år forventes op imod 250 medarbejdere i Brødrene Dahl/SGDD og Saint-Gobain DK at lægge vejen forbi Erhvervsakademi Aarhus for at videreuddanne sig inden for 11 forskellige fag. Dermed har det, der også kaldes for Saint-Gobain-akademiet, på kort tid oplevet en imponerende udvikling. Faktisk er koncernen i dag den største enkeltkunde blandt ca. 20 virksomheder, der benytter erhvervsakademiet, og ingen tilbyder så mange akademifag som netop Saint-Gobain.

-Vi er nået rigtig langt på de fem år, og det er bare superdejligt, at hele virksomheden støtter op, siger Jesper Madsen, uddannelseschef i Brødrene Dahl/SGDD.

For ham er kompetencegivende uddannelser ved siden af jobbet af stor betydning for den enkelte medarbejder, men i høj grad også for hele virksomheden.

-Vi har sørget for at bygge vores akademifag op, så der ikke er langt fra teori til praksis. På den måde klæder vi vores medarbejdere bedre på til hverdagen, og den praksisnære tilgang er en gevinst for os alle sammen.

En gulerod med stor effekt

En af dem, der flittigt har været på skolebænken i Aarhus, er 27-årige Jacob Weische, ekstern sælger i BD med base i Hillerød. Allerede da det første hold blev oprettet, var han med, og siden har han gennemført seks andre akademifag – bl.a. strategisk salg, innovativt digitalt salg og bæredygtig forretningsforståelse. I øjeblikket er han i gang med faget markedsføring og salg, hvor afgangsprøven ligger 6. december.

-Jeg vil gerne have nogle værktøjer inden for salg, og det gode er, at man tager udgangspunkt i vores hverdag i BD og Saint-Gobain. Det gør, at det bliver nemmere at relatere til emnerne rettet mod kunder og vores virksomhed, fortæller han.

Han medgiver, at det nogle gange kan være lidt hektisk at skulle uddanne sig sideløbende med jobbet.

-Men det er jo også positivt, at vi får lov til at bruge arbejdstiden på det. Jeg synes, det er ekstremt vigtigt, at en virksomhed på den måde gør noget for medarbejderne. Og det er fedt, at man tør risikere, at nogle så rejser videre bagefter. Omvendt så vil jeg gerne give noget tilbage, siger Jacob, der er frisk på at fortsætte rækken af akademifag i de kommende år.

 

Uddannelse bør prioriteres

 

Anker Nørlund, chefkonsulent på Erhvervsakademi Aarhus, har været med hele vejen i udviklingen af Saint Gobain-akademiet. Han kunne godt ønske, at flere virksomheder fik øjnene op for den store værdi i at uddanne medarbejderne.

-Jeg oplever, at mange er lidt tøvende overfor at skulle undvære deres medarbejdere og ikke helt har gjort sig klart, hvor vigtigt det er for at kunne fastholde og rekruttere.

Dertil kommer, at virksomhederne ved at sende personale på kompetencegivende uddannelser har gode støttemuligheder gennem Omstillingsfonden.

Både økonomisk og fagligt er der således stærke argumenter for at fokusere på uddannelse af medarbejderne. Men også i forhold til at udbygge relationer er det værdifuldt, pointerer Anker Nørlund.

-Socialt er det guld værd. Det netværk, der kommer ud af at være sammen et par dage på akademiet, er et fantastisk klister til organisationen.

I Brødrene Dahl/Saint-Gobain er man ikke i tvivl om de positive perspektiver i at fastholde og udbygge det brede uddannelsestilbud til medarbejderne. Det vil ganske enkelt være alt for risikabelt ikke at gøre det.