24/7 vinder frem i stadig flere butikker

I øjeblikket er det muligt for kunderne at handle i syv Brødrene Dahl-butikker, lige når det passer dem. Men i løbet af året vil det tal formentlig være tredoblet.

 

Konceptet 24/7, der via BD App giver kunderne I Brødrene Dahl mulighed for at betjene sig selv uden for normal åbningstid, bliver stadig mere udbredt. Lige nu sker det i en hastighed med 2-3 nye butikker om måneden. Senest er Odense på Klokkestøbervej begyndt at tilbyde den 100 pct. digitale selvbetjenings-løsning.

-Det giver vores kunder en fantastisk fleksibilitet. Vi hører bl.a., at flere af dem er begyndt fx at tilbyde deres medarbejderne at møde tidligere for at undgå at skulle køre på arbejde i myldretiden. Andre -hovedsaligt små kunder – vil også helt kunne spare deres lageromkostninger ved så i praksis at bruge os som deres lager, fortæller Morten Christoffersen, salgs- og driftschef i Brødrene Dahl.

Foreløbig benyttes 24/7 mest i tidsrummet kl. 4-6 om morgenen og en time til halvanden efter lukketid om eftermiddagen. Kunderne godkendes efter nogle få simple kriterier – bl.a. skal de have handlet med Brødrene Dahl indenfor de foregående 12 måneder.

Tillid og kontrol

-Det er jo lidt en tillidssag at holde åbent helt uden personale, men vi kender jo vores kunder rigtig godt, ligesom butikken er videoovervåget. Indtil videre har vi kun haft rigtig gode erfaringer, fastslår Morten Christoffersen.

Endnu er det ikke afgjort, om alle 53 butikker hos Brødrene Dahl med tiden vil kunne tilbyde døgnåbent.

-Vi vurderer fra sted til sted, hvor stort behovet er for 24/7. Men ordningen behøver ikke begrænse sig til vores eksisterende butikker. Erfaringerne peger på, at det også med fordel vil kunne bruges ved midlertidige pop up-butikker på store byggepladser – for eksempel i forbindelse med broprojekter og byggeri af supersygehuse, forudser Morten Christoffersen.

Brødrene Dahl introducerede 24/7 i 2021, hvor butikken i Birkerød var forløber for det, der siden er blevet en vigtig del af kundeoplevelsen i en række af virksomhedens butikker.