
Kunstig intelligens, AI, er en fordel for langt de fleste virksomheder, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Har man kastet sig over brugen af de nye teknologiske muligheder, høster fire ud af fem virksomheder fordele ved det.
Potentialet er stort, men det er langt fra alle virksomheder, der har taget teknologien til sig. 4.000 virksomheder med over ti ansatte gør brug af AI. Det svarer til 24 procent.
Der er rigtig gode forretningsmuligheder i kunstig intelligens. Teknologien kan f.eks. bruges til automation i produktionsvirksomheder og optimering af produktionsudstyr, som ultimativt sætter virksomhederne i stand til at skabe bedre produkter, tjenester og ydelser til deres kunder samt til at håndtere vigtige samfundsudfordringer som f.eks. klimaforandringer, siger Rikke Hougaard Zeberg branchedirektør i DI Digital.
Når der bliver spurgt til, hvorfor en virksomhed, trods de åbenlyse gode muligheder, ikke anvender AI, lyder svaret fra 70 procent, at det skyldes manglende viden og erfaring. Også udfordringer med tilgængelighed af data og kvaliteten af data er en barriere for virksomhederne.
Manglende viden og erfaring med kunstig intelligens er den største barriere for virksomhederne. Den gode nyhed er, at det er der råd for – virksomheder behøver ikke at have alt klappet og klart for at komme i gang med kunstig intelligens. Min opfordring er derfor at lade sig inspirere af andre og komme i gang med de første skridt, også selvom man ikke føler sig 100 procent klar, siger Rikke Hougaard Zeberg.
Kilde: Dansk Industri