Omstillingen af den tunge trafik skal have et spark ved opførsel af 25 ladeparker. Og det bliver i høj grad private aktører, der kommer til at stå for udviklingen og etableringen af de nye ladefaciliteter.
De første fem ladeparker skal stå klar i 2025. Der er tale om ladeparker nær motorvejene omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. Vejdirektoratet har indtil nu indgået aftaler med tre ladeoperatører; Norlys, Circle K og Eon.
I aftalerne forpligter de enkelte ladeoperatører sig til at opfylde kravene i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR) både i udrulningen i 2027 og i 2030, men de kan anlægge og designe ladeparken efter eget ønske og på egne arealer. Til gengæld har Vejdirektoratet indgået aftale om ikke at opstille konkurrerende ladeinfrastruktur i de pågældende områder.
Beslutningen om at lade markedet tage over blev truffet på baggrund af en dialog med markedet, der udtrykte ønske om lade markedet selv styre udviklingen og etableringen af ladeparkerne.
– Vi har en haft en god dialog med branchen, som er positive over for vores nye strategi og nyheden om de første indgåede aftaler. Her har vi langt hen ad vejen givet bolden op til det private marked, som nu selv skal stå for at drive udrulningen af ladeinfrastrukturen til den tunge vejtransport, siger senior projektleder i Vejdirektoratet Kresten Lysholdt-Andersen.
Det er nødvendigvis ikke alle steder, hvor de private aktører vil stå bag ladeparkerne. De steder sørger Vejdirektoratet for at ”toppe op” og sikre resterende ladefaciliteter via udbud. Det betyder, at Vejdirektoratet udbyder seks ladepunkter i ladeparken ved Køge.
Kilde: Vejdirektoratet