I løbet af de kommende år skal omkring 240-260.000 gasfyr skiftes ud med fjernvarme. En oplagt idé, når man sidder og ser på det mere overordnet. Men det skal landets trafikanter, ikke mindst bilister, huske på, når gravearbejde begynder.
For det vil sætte sig spor mange steder. Derudover kommer mere planlagte opgaver. Eksempelvis har HOFOR i København udbudt en rammeaftale for fjernvarme på godt en milliard kroner. Det er hovedstadens fjernvarmenet, som skal efterses, repareres og udskiftes. Det vil kaste et rigtigt stort gravearbejde af sig.
Så der bliver kamp om pladsen i de kommende år.
Det vil stille endnu større krav om fokus på både sikkerhed og arbejdsmiljø. Der vil blive tale om omlægning af trafikken, afspærringer, fartreguleringer og ensretninger. Og med garanti en masse planlægning af fremkommelighed og sikkerhed for de arbejdende og for trafikanter, forsikrer sekretariatschef Eva Karthol, VEJ-EU – Vejsektorens Efteruddannelser.
Vejarbejde giver tit anledning til kritik og irritation. I en travl hverdag kan det være svært at bevare den gode stemning, og huske på, hvorfor, der pludselig er afspærring, nedsat hastighed og meget andet, der kan gøre hverdagen mere stresset
Der er mange som sidder og skumler over, at man nok også i dag kommer lidt senere på arbejde på grund af afspærringer. En del spørger om det virkelig er nødvendigt med okkupering af så meget plads for at grave en rende. Ja, vi sidder ofte og gør os meget kloge på, hvordan andre planlægger deres arbejde uden at kende rationalet, påpeger hun.
Men hun understreger, at der skam er mening med galskaben. Bl.a. handler det om at gøre arbejdspladsen så sikker som muligt.
Vi har også fjernvarmeselskaber som kunder, og sammen med dem tager vi sikkerheden alvorligt. Den store omlægning til fjernvarme skal ske på en forsvarlig måde, siger Eva Kartholm, som håber, at alle vil sende vej- og forsyningsarbejdere en venlig tanke for deres indsats.
Kilde: VEJ-EU – Vejsektorens Efteruddannelser.