
Energiprisernes nedgang og et mere åbent Kina er hovedårsagerne til, at danske eksportvirksomheders ser langt mere lyst på fremtiden.
Det er spørgeundersøgelsen Eksportbarometer, som Jyske Bank og Danish Export Association har foretaget blandt mere end 300 topledere fra danske eksportvirksomheder, der viser de positive tendenser.
Den nyfundne optimisme hænger ifølge Niels Rønholt, der er cheføkonom i Jyske Bank, sammen med energiprisernes udvikling og genåbningen i Kina.
– Kina er lidt overraskende blevet genåbnet, og det giver håb om flere ordre derfra. Samtidig er energipriserne blevet lavere, hvilket er med til at skrue forventningerne op hos virksomhederne. De store renteforhøjelser, vi har set, vil dog formentlig komme til at ramme ordrebogen på sigt, men lige nu og her har eksportvirksomhederne fået optimismen tilbage, siger Niels Rønholt.
Alle træer vokser dog ikke hele vejen til Kina. De positive meldinger til trods, viser undersøgelsen også, at omkring 20 procent af virksomhederne, handler med Kina, forventer en nedgang i de kommende par år
Ifølge Halldor Halldorsson, der er Head of Branding and Relations i Danish Export Association, der har 700 danske eksportvirksomheder som medlemmer, glæder virksomhederne sig over, at man igen kan komme ind i landet og snakke med sine partnere, kunder og leverandører.
– Situationen lige nu ser stabil ud, men på sigt vil flere af virksomhederne sandsynligvis overveje, om de skal sikre sig ved at have alternative indkøbs- og afsætningsmuligheder i andre lande for at tilpasse sig en usikker fremtid, som vi ikke ved, hvordan ser ud med de mange geopolitiske spændinger. Jeg tror, at vores eksport til Kina vil vokse, men man vil finde andre sourcingmuligheder i øvrige asiatiske lande, siger Halldor Halldorsson.
Ifølge Eksportbarometer ser 49 procent af eksportvirksomhederne det stigende fokus og de øgede krav til ESG som en konkurrencefordel.
– De danske virksomheder har en fordel, fordi man har været foran i værdikæden. Danske leverandører har i lang tid været gode til at kigge på miljøpåvirkningen, der hvor vi køber varer, og vi er vant til, at kunderne stiller krav. Det er rigtig positivt, men vi skal fortsat gøre en stor indsats, for at vi kan kalde os front runners, siger Halldor Halldorsson.
Kilde: Jyske Bank