I 2019 steg Grundfos’ omsætning med 3 procent til 27,5 milliarder kroner, hvilket er det højeste niveau i Grundfos’ 75-årige historie. Det svarer til 2,2 procent organisk vækst i lokal valuta i forhold til 2018. Resultatet før skat og renter (EBIT) steg med 16 procent til 2,8 milliarder kroner svarende til 10,1 procent af omsætningen. Justeret for elementer ikke direkte relateret til driften af virksomheden nåede resultatet 10,6 procent af omsætningen, hvilket gør 2019 til det første år, hvor Grundfos når det strategiske mål på 10 procent, som var en hjørnesten i selskabets 2020- strategi.
– Vi er meget tilfredse med det finansielle resultat og stolte over, at vi fortsat leverer profitabel vækst, samtidig med at vi bidrager markant til at løse verdens vand- og klimaudfordringer, siger Grundfos’ koncernchef Mads Nipper.
De fleste af Grundfos’ markeder har bidraget til væksten. Koncernens kernemarked i Europa samt den globale serviceforretning demonstrerede solid vækst gennem hele året, mens de store markeder i Kina og Nord- og Sydamerika oplevede vækst på et lavere niveau end i 2018.
Med et solidt årsresultat er Grundfos i stand til at træffe langsigtede beslutninger uden at risikere den finansielle uafhængighed. Soliditetsgraden var 68,1 procent ved udgangen af 2019.