En særlig projektform ligger bag udvidelsen af havneområdet i Aalborg med 20.000 kvm. Hverken valg af materialer, rådgivere eller entreprenører har fulgt den slagne vej.
I stedet er der valgt en såkaldt partnering-aftale.
I traditionelt organiserede byggeprojekter skal vi jo som bygherrer være ret specifikke omkring valg af løsninger og materialer, så der i udbuddet kan afgives den bedste pris, som efterfølgende også holder. Ved at involvere rådgivere og entreprenører så tidligt i projektet, er beslutninger om metode- og materialevalg sket i samarbejde. Vi opnåede relativt hurtigt stor tillid og en god ånd i samarbejdet, hvilket har muliggjort en åben ideudvikling og diskussion af løsningsmuligheder. Vi har opnået langt mere bæredygtighed i projektet, end nogen af os havde turdet håbe på, siger Brian Dalby Rasmussen, der er chef for Engeneering, Environment and Port Infrastructur hos Port of Aalborg.
Ved blandt andet at udfordre leverandørerne på leveringsmetoderne, afprøve nye arbejdsmetoder og afsøge markedet for bæredygtige materialer som spildevandsrøret Ultra Rib 2 Blue fra Uponor, er det lykkedes at reducere projektets samlede CO2-påvirkning med 40 procent.
De 40 procent er fundet ved at beregne på det aktuelle udførte projekt sammenholdt med et referenceprojekt, hvor der ikke er søgt grønne løsninger, men blot bygget ”som man plejer”.
Udvidelsen af havnekajen er et af to testprojekter, som Port of Aalborg på baggrund af deres tilslutning til miljøledelsesstandarden ISO-14001 har udpeget til at afprøve partnering-konceptet i praksis fremfor gennem en traditionel total- eller hovedentreprise.
COWI har haft rollen som rådgivere på kajudvidelsen, og projektleder Casper Holmgaard Jensen er begejstret for projektformen og for resultatet.
Bæredygtighed og grøn omstilling er blevet hvermandseje for danske virksomheder, men ikke alle kan ”walk the talk” og leve op til egne ambitioner. Men det har Port of Aalborg gjort på dette projekt. Havde det ikke været for partering-aftalen, havde vi sandsynligvis ikke fundet frem til de løsninger og produkter, som vi gjorde, siger Casper Holmgaard Jensen.
Den alternative tilgang til projektet har dog også synliggjort en af de største udfordringer, som den danske byggebranche står overfor, hvis det skal lykkedes med den grønne omstilling: Branchens fortsatte fokus på billigste pris ved indkøb af materialer. De fleste grossister kom, som vanligt, med det billigste alternativ, og kun få kom med det grønne. Baggrunden var, at de fleste ikke umiddelbart troede på, at prisen ikke var den vigtigste parameter.
Hos Uponor ønsker vi at medvirke til at reducere byggeprojekters CO2-aftryk og være med til at drive udviklingen i byggebranchen i en mere bæredygtig retning. Det kræver dog, at også entreprenører og grossister opdager og ser mulighederne i nye alternative produkter, og at de er parate til at fokusere på andet end kun på pris. Projektet i Aalborg er et fantastisk eksempel på, hvordan branchen kan tage proaktive valg og tage næste skridt i den grønne omstilling, siger Jan Lunding, projektchef hos Uponor.