Vandmålere er i dag intelligente, og den intelligens har Verdo gjort brug af til at udvikle en ny sms-tjeneste. Bliver der registreret vandspild på ens ejendom, fx utæt vandhane, løbende toilet eller ligefrem en reel lækage, kan man få sendt en sms, forklarer chef for Vand og Digital Forsyning hos Verdo, Peter Nordahn:
– Vi er glade for, at vi nu kan tilbyde den her tjeneste til kunderne. Det er skridt på vores digitale rejse og et eksempel på, hvordan digitale løsninger i stigende grad kan komme kunderne til gavn. I det her tilfælde ved at reducere vandspild og de omkostninger, der er forbundet med det, siger Peter Nordahn.
Den nye ordning trådte i kraft den 1. november. Herfra vil alle kunder hos Verdo Vand automatisk modtage de nye SMS-alarmer, hvis der bliver registreret en hændelse. Der er to typer alarmer. Den ene er en lækagealarm, som man vil modtage, hvis vandmåleren løber uafbrudt i mere end et døgn. Det kan for eksempel være et toilet, der er løber.
Den anden type alarm er en brud-alarm, som forbrugeren vil modtage, hvis vandforbruget er mere en 250 liter vand på en halv time. Det kan nemlig være tegn på et brud på en vandledning. Det kan også være en haveslange, der ikke er blevet slukket eller teenageren, der tager et lidt for langt bad under bruseren. Hvis der er tale om et bevidst merforbrug, skal man blot se bort fra SMS’en.
På årsplan registrerer Verdo samlet op mod 250 lækager og brud hos kunderne, og derfor forventer Verdo også en positiv effekt af den nye tjeneste:
– Der er virkelig noget at komme efter. Økonomisk kan der være penge at spare, hvis man får løst problemet med det samme, og så er vand jo bare en dyrebar ressource, som vi skal passe på og bruge med respekt, lyder det fra Peter Nordahn.
Verdo leverer i dag vand til cirka 13.000 ejendomme i Randers.
Kilde: Verdo