
Det er ikke altid lige let at være ung i dag – det har det nok aldrig været – men nu skal en indsat fra MOT, der er Danmarks største trivselsprogram, understøtte en kultur på erhvervsskoler, hvor eleverne tør deltage i undervisningen og række ud til hinanden, når hverdagen er svær.
Metoden er velafprøvet i folkeskolens ældste klasser, og Tuborgfondet støtter nu et pilotprojekt på to erhvervsskoler i henholdsvis Hjørring og Aarhus.
– Vi tror på, at vi kan skabe trygge og alsidige fællesskaber og i sidste ende mere tolerante og innovative samfund ved at styrke den enkeltes mod til at være sig selv, turde træde nye stier, gøre en forskel for dem der har det svært og forandre praksisser, der ikke fungerer. Noget der alt sammen kræver en god portion mod, siger Stina Grøn, leder i MOT Danmark
Både ledere, lærere og undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut peger på, at en kultur for inklusion og deltagelse har afgørende betydning for elevers lyst til at komme i skole og dermed for deres sandsynlighed for at gennemføre uddannelsen.
Med projektet ”MOD på EUD” ønsker foreningen MOT Danmark at øge frekvensen af de gange, den enkelte elev viser mod ved at kaste sig ud i noget, der ikke er nemt. Uanset om det handler om at række hånden op i timen eller at vælge den, der aldrig vælges først.
Jo bedre elever bliver til at udfordre sig selv, jo større bliver deres mulighedsrum og udviklingspotentiale. Tuborgfondet har bevilliget 1.718.000 kr. til pilotprojektet, som skal undersøge, om skemalagte moduler, der fokuserer på at styrke elevernes mod, kan bidrage til at styrke sammenholdet i klasserne og øge gennemførslen.
Pilotprojektet ”MOD på EUD” gennemføres i samarbejde med EUD/EUX Business-uddannelsen på EUC Nord i Hjørring samt AARHUS TECH:
– Vi glæder os voldsomt til at starte samarbejdet med MOT, så vi får yderligere strenge at spille på i arbejdet med elevernes trivsel. Trivsel er i mange sammenhænge påtalt og rigtig mange analyser og undersøgelser peger på at trivsel er vigtig for læring, så vi glæder os til sammen med MOT at gennemføre et forløb der understøtter trivsel og dermed sikre større gennemførelsesrate blandt vores elever, siger Henrik Brandt, Elevinspektor & studieleder, EUD/EUX Business på EUC Nord.
Idéen om at man kan træne mod kommer fra Norge, der er langt fremme, når det gælder unges trivsel. Siden 1997 har MOT trænet unge i at vise mod for at styrke deres robusthed og fællesskaber. I 2013 kom NGO’en MOT til Danmark og i dag samarbejder de med mere end hundrede skoler og klubber over hele landet.
Kilde: MOT Danmark