Dårligt indeklima i folkeskolen skal løses med ventilation

Resultater fra landsdækkende undersøgelse viser markante udfordringer med dårligt indeklima i de danske klasseværelser.
Det har negativ påvirkning på både elevernes koncentrationsevne og generelle trivsel.
Løsningen er ifølge forskerne ventilation.

I 2021 foretog eleverne i 709 klasser fordelt på 234 skoler et landsdækkende masseeksperiment, hvor de undersøgte indeklimaet i deres klasseværelser.
De mere end 20.000 elever skulle i det todages eksperiment både kigge på indendørstemperatur, CO2-niveau samt besvare spørgeskemaer om deres koncentrationsevne og generelle trivsel.

Nu er resultaterne klar.

Professorer fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) har nemlig brugt de sidste to år på at gennemgå elevernes indsamlede data.
De fremhæver i konklusionen af deres videnskabelige artikel, hvordan den gennemsnitlige CO2-koncentration var højere i klasselokaler med naturlig ventilation, end i de klasselokaler med balanceret mekanisk ventilation eller mekanisk udluftning.

Deres resultater peger også på, at utilstrækkelig ventilation har en negativ påvirkning både på elevernes koncentrationsevne og generelle trivsel.

Masseeksperimentet er udviklet af Astra – Det Nationale Naturfagscenter, som et landsdækkende initiativ, der skal give elever landet over mulighed for at kunne bidrage til relevant forskning og på den måde styrke den naturfaglige undervisning.

Du kan læse meget mere om eksperimentet i vores artikel.