Danske produktionsvirksomheder arbejder i disse år på højtryk for at følge med udviklingen på et volatilt marked, hvor teknologi og disruption på den ene side truer og på den anden side skaber nye forretningsmuligheder.
Det får nu elektronikproducenten Bitzer Electronics til at iværksætte en række strategiske initiativer, der har til formål at sikre vækst på udvalgte forretningsområder, så virksomheden kan følge med udviklingen og ruste sig til fremtiden. Det drejer sig blandt andet om nye produkter og styringer inden for HVAC&R, der ifølge Thomas Augustinus rummer et stort potentiale for Bitzer Electronics. Et projekt i regi af en af Danmarks hårdeste MBA-uddannelser skal nu klæde organisationen på til rejsen.
Værdi i kunderelationen
– Vi oplever lige nu et afgørende skifte i måden at tænke på, hvor der hidtil primært har været fokus på produktet, men nu i højere grad bliver sat fokus på det omkringliggende serviceelement, der kan skabe værdi i kunderelationen gennem blandt andet øget digitalisering, forklarer Thomas Augustinus, der er Head of Software hos Bitzer Electronics og ansvarlig for udviklingen af virksomhedens serviceværktøjer og software, og fortsætter:
– Der skal naturligvis en del forberedelse til, når man som virksomhed overvejer at gå ind på et nyt marked. Derfor er jeg nu i gang med at afdække de udfordringer, der forhindrer os i at tage de næste afgørende skridt, som kan få os på forkant med teknologi og fremtid og dermed øge virksomhedens generelle robusthed.
Forandringsledelse
Det sker gennem den såkaldte MMT-uddannelse, Master in Management of Technology, der sætter fokus på forandringsledelse. Her skal uddannelsens vekselvirkning mellem teoretiske projekter og praktisk udførelse hjælpe med at afdække organisationens udgangspunkt.
– Jeg lærer bedst, hvis jeg kan have hånden på kogepladen og afprøve det teoretiske i praksis. Kombineret med et mere overordnet, strategisk ledelsesfokus ser jeg derfor MMT-uddannelsen som det helt rigtige match til den proces, vi lige nu gennemgår hos Bitzer Electronics, siger Thomas Augustinus, som oprindeligt er uddannet diplomingeniør og senere diplomleder.
Projektet befinder sig lige nu i en afgørende vidensfase, der blandt andet inkluderer interviews med over 20 medarbejdere i Bitzer-koncernen samt identifikation af såkaldte early adopters blandt virksomhedens kunder, som dækker over de forbrugere, der typisk er de første til at omfavne nye produkter eller teknologier.