Bæredygtighed er blevet et vigtigt parameter, som danskerne har med i overvejelserne, når de skal vælge produkter til et varmt og afslappende brusebad i dagligdagen. 77 procent af danskerne angiver i nye analyser fra Grohe, at bæredygtighed har indflydelse på deres valg af nye produkter til hjemmet, og næsten 40 procent tillægger det stor eller endog meget stor betydning.
Analyserne er gennemført af Ipsos og Megafon for GROHE i forbindelse med en stor brusekampagne.
Det er ikke kun ved valg af produkterne, at bæredygtighed og ressourceforbrug har stor betydning. Også forbruget af vand i brusebadet har danskernes opmærksomhed, idet hver fjerde dagligt tænker over deres vandforbrug, og halvdelen tænker på vandforbruget mindst en gang om ugen.
Det er især de ældre over 50 år, der dagligt vurderer deres vandforbrug, men også de unge under 30 har større fokus på deres vandforbrug end gennemsnittet.
Gode eksempler på relevante vandbesparende teknologier er berøringsfrie og sensorstyrede armaturer og toiletter, som ikke kun medvirker til vandbesparelser, men også lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger til hygiejne med skift til sensorstyret og kontaktløs betjening af fx vandhaner.
Integrerede vand- og energibesparende teknologier som fx koldstart, og armaturer, der kun giver 5,7 liter vand i minutter, er andre eksempler, der medvirker til de store besparelser. En husstand på fire personer kan eksempelvis spare ca. 279 kg CO2 og omkring 31.412 liter vand om året ved brug af vand- og energibesparende vandhaner.
Kilde: Grohe