
Regeringen har lanceret en plan for, at vi skal have sat speed på lagringen af CO2 i den danske undergrund. I udspillet indgår bl.a. at man vil samle samle de to eksisterende støtteordninger for CCS, og de 38 mia. kr., der er afsat, udbydes i to store udbud af lagring på henholdsvis 0,9 mio. ton CO2 om året og 1,4 mio. ton CO2 om året.
Det er der bred enighed om er en god idé, men hos Green Power Denmark gør man opmærksom på, at man ikke kan samle CO2 under en hat, og sende det hele under jorden.
Derimod skal man sikre sig, at man får genanvendt de såkaldte biogene CO2.
Den biogene CO2, der for eksempel kommer fra de biomassefyrede kraftvarmeværker, er en central komponent i grønne brændstoffer til fly og skibe.
– Der et behov for et særskilt politisk fokus på at skabe rammer for og afsætte midler til anvendelse af den biogene CO2. Det giver ikke mening, at vi begraver den biogene CO2, som er en begrænset ressource. Sker det, risikerer vi at forsinke den grønne omstilling af skibe og fly. Vi skal ikke kun fokusere på vores klimamål i 2030, men også tiden efter, hvor vi for alvor skal gøre tung transport grøn, siger Jan Hylleberg, viceadm. direktør i Green Power Denmark.
I stedet for at sende CO2 under jorden, skal den sendes på lager, og når vi er klar i storskala med PtX, kan den være med til at fortrænge fossilt CO2.
Mens elektrificering er oplagt til personbiler, er det ikke anvendeligt på samme måde til fx fly og skibe.
– Danmark har alle muligheder for at blive et Power-to-X-foregangsland, som skaber CO2-reduktioner globalt og masser af arbejdspladser nationalt. Virksomheder står klar med projekter over hele landet, men de mangler blandt andet klarhed om tilgængelighed af biogen CO2. Det kalder på selvstændig politisk handling, som rækker videre end dagens CCS-udspil fra regeringen, så andre lande ikke snupper det næste grønne erhvervseventyr for næsen af os, siger Jan Hylleberg.
Kilde: Green Power Denmark