Scandlines sparer 2 mio. kWh/år

Scandlines sparer 2 mio. kWh/år
med grønnere ventilation

Scandlines sparer 2 mio. kWh om året ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer fra ebmpapst.
Scandlines sparer 2 mio. kWh om året ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer fra ebmpapst.

Scandlines har opnået en energibesparelse på 2 mio. kWh/år
ved at skifte til EC-ventilatorer fra ebmpapst på hybridfærgen
Prinsesse Benedikte. Størstedelen af besparelsen er
fundet på vogndækket, hvor ventilatorerne er monteret på
en vippeplade, så de kan blæse begge veje på vogndækket
afhængig af sejlretningen.

Vippe-løsningen på vogndækket tegner sig for 60 % af den
samlede besparelse – 1,2 mio. kWh/år. Den er udtænkt og
konstrueret af ventilatorleverandøren ebmpapst Denmark og
erstatter de traditionelle ventilatorer, der blev sat i bakgear,
når færgen var i havn og skulle have biler af og på og bagefter
sejle den anden vej.

4 ATEX EC-ventilatorer fra ebmpapst erstatter gammel Novenco ventilator på vogndækket på Prinsesse Benedikte.
4 ATEX EC-ventilatorer fra ebmpapst erstatter gammel ventilator på vogndækket på Prinsesse Benedikte.

”Det kræver ekstremt meget energi, når en ventilator skal køre
baglæns. Den er ikke designet til det, så den arbejder dårligt
med et stort energitab. For at løse det problem måtte vi tænke
i alternative baner”, fortæller Markedschef Niels Knokgård fra
ebmpapst.

Energiminister til søs
Det er Senior Chief Engineer Carsten Johansen – i daglig tale
energiministeren – der står i spidsen for den grønne linje på
Scandlines færgen Prinsesse Benedikte, og han har jagtet
energibesparelser på færgen, siden den blev sat ind på overfarten
Rødby-Puttgarden i 1997.

Carsten Johansen er driftschef på Prinsesse Benedikte og godt tilfreds med besparelsen på 2 mio. kWh pr. år.
Carsten Johansen er driftschef på Prinsesse Benedikte og godt tilfreds med besparelsen på 2 mio. kWh pr. år.

Det største skridt blev taget i 2013 med lanceringen af hybridfærgen,
der kan lagre overskydende energi i batterier om bord.
Men den netop overståede optimering af færgens ventilationssystemer
har også bidraget stort til energibesparelserne
ombord med i alt 2 millioner kWh om året, hvoraf de 1,2 millioner
er fundet på vogndækket.

”Vi kunne uden at blinke love betydelige energibesparelser
alene ved at udskifte de gamle ventilatorer på hele færgen
med energibesparende EC-ventilatorer, også på vogndækket,
hvor ebmpapst som de eneste i verden kan tilbyde eksplosionssikre
ATEX ventilatorer med den energibesparende ECmotor.
Men vi blev også grebet af Carstens ide om at montere
ventilatorerne, så de kunne blæse begge veje på vogndækket
uden at blive sat i bakgear. Vi skulle bare lige opfinde løsningen
først”, fortæller Niels Knokgård.

Unik løsning
Løsningen blev at erstatte de gamle Novenco ventilatorer med
2 vippeplader i hver ende af vogndækket – hver plade med
4 ATEX ventilatorer fra ebmpapst. Når pladen vippes, skifter
ventilatorerne mellem ind- og udblæsning på vogndækket, og
det sker automatisk, når behovet ændres, f.eks. ved ombordkørsel
og ændring af sejlretningen. Så nu er det er slut med at
køre baglæns, og det sparer enorme mængder af energi.
”Det virker simpelt, men der er aldrig prøvet noget lignende
tidligere, så selvom vi er vant til at designe kreative løsninger,
var vi alligevel spændt på, hvordan det ville fungere i praksis
– og ikke så lidt stolte over, at det fungerer så godt”, fortæller
Niels Knokgård.

Så Scandlines sejler videre, godt på vej mod visionen om 100 %
miljørigtige færger. Med de nyeste besparelser på ventilation
er det samlede energiforbrug på Prinsesse Benedikte faldet
til det halve, siden færgen blev sat ind på Rødby-Puttgarden
overfarten i 1997.

Besparelse pr. år

Vogndæk ventilation – 16 ventilatorer
Energibesparelse 1.200.000 kWh
76 øre pr. kWh 912.000 kr.
Tilbagebetalingstid: 1,1 år

Komfort ventilation – 36 ventilatorer
Energibesparelse 800.000 kWh
76 øre pr. kWh 608.000 kr.
Tilbagebetalingstid: 1,3 år