
Ingen gør det bare bedre end Brødrene A&O Johansen, kunne man fristes til at sige. Og kigger man på listen over prisvindere ved E-handelsprisen, et awardshow, som Dansk Erhverv står bag, er det ikke helt forkert.
Virksomheden snuppede Guldprisen, der gives til den virksomhed, der er bedst på tværs alle kategorier – men ud over det vandt de faktisk to andre priser af de i alt 12 priser.
Den store anerkendelse vakte selvsagt glæde hos Stefan Funch Jensen, chef for e-handel og marketing, i den mere end 100 år gamle virksomhed, der af juryen bliver kaldt et digitalt fyrtårn med e-handelsløsninger i international klasse.
Det betyder simpelthen så meget med de her priser. Vi vinder ikke, fordi vi er de bedste til digitale løsninger, men fordi vi er de bedste til at få dem ud til kunderne. Priserne går ud til alle i A&O – jeg er simpelthen så stolt af deres indsats.
I juryens begrundelse for at tildele virksomheden Guldprisen hed det bl.a.:
“Årets Guldvinder har arbejdet med it siden det hed EDB, men i de sidste år er der for alvor blevet skruet op for digitaliseringen. Det skyldes ikke en forblændet kærlighed til robotter og kunstig intelligens, men en naturlig nysgerrighed på, hvordan digitale tiltag kan styrke forretningen og højne kundetilfredsheden. Besøger man virksomheden er de digitale tiltag iøjnefaldende, og det samme er resultaterne. De digitale salgskanaler er på ti år gået fra udgøre 10 procent til godt over 50 procent af milliardomsætningen, der buldrer af sted. Samtidig er kundeloyaliteten og kundetilfredsheden vokset markant i den mere end 100 år gamle virksomhed.”
Udover Guldprisen vandt de også prisen i kategorierne Bedste B2B-virksomhed med online omsætning over 200 mio. kr. (i øvrigt foran Brdr. Dahl) og i kategorien Bedste omnichannel virksomhed.
De fik ydermere end 2. plads i kategorien Bedste e-handels App, hvor de måtte se sig slået af Lunar.
Dansk Erhverv arrangerer prisfesten og faciliterer hele processen med at finde vinderne, men vinderne vælges af uvildige juryer bestående af eksperter fra branchen. De har i år haft fornøjelsen af at kunne udpege de heldige virksomheder blandt et rekordstort antal indstillinger på over 1.000 – med et suverænt højt niveau. Det forklarer Signe Trock Hilstrøm, som er formand for Bedste App-juryen og medlem guldjuryen, der uddeler Guldprisen:
Der er sket en enorm udvikling de sidste år, hvor bredden indenfor dansk e-handel er blevet markant bredere og stærkere. Hvor vi tidligere så, at nogle var gode til enkelte ting, så er der rigtig mange, som er rigtig dygtige til stort set alle områder af e-handel. Det hænger formentlig sammen med, at e-handel er kommet helt op på toppen af prioriteringslisterne hos også de store virksomheder.
Kilde: Dansk Erhverv