
En ny undersøgelse har kortlagt, hvor lang tid forskelligt papirnusseri tager om måneden. Det er tid, som i mange tilfælde kunne være anvendt mere fornuftigt.
I undersøgelsen, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark, svarer 47 procent af danskerne, at de bruger op mod 2 timer om måneden på at håndtere bilag til udgifter i arbejdstiden, og 43 procent svarer, at de kunne bruge deres tid bedre på andre arbejdsopgaver.
I de fleste tilfælde handler det om bilag til brændstof, parkering og mad. De står for 63 procent af alle billagene.
Kravene til dokumentation stiger løbende, også når det gælder småudgifter som parkering. Det kan godt blive lidt af en tidsrøver, siger Bernd Reul, der er direktør for EasyPark i Danmark.
Mens en stor del af danskerne må sætte op mod 2 timer af om måneden til at håndtere bilag, så bruger yderligere 10 procent op mod 3 timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned.
Undersøgelsen tager temperaturen på, hvad bilisterne oplever af bøvl og udfordringer, når de bruger bilen i forbindelse med deres job. 37 procent svarer, at de samler deres bilag og afleverer dem direkte til sekretæren eller en overordnet. Flertallet af ansatte har i en eller anden form mulighed for at scanne bilag direkte ind i et digitalt system på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det 60 procent, som har den slags systemer til rådighed.
Der er stor forskel på, hvor langt virksomhederne er kommet med at udnytte de digitale muligheder, og det er måske også derfor, en del synes, at de kunne bruge tiden bedre, siger Bernd Reul.
I undersøgelsen, som også er udført i Sverige, Finland og UK, svarer hhv. 18 og 20 procent af danskerne, at de oplever frustration og træthed i forbindelse med at håndtere bilag.
Kilde: Easypark