Varebiler har brug for vedligeholdelse og reparationer, nogle gange er disse ikke planlagt. Ford ved, at når varebilen skal repareres, er dette en ulempe for brugeren og virksomheden.
Med FORDLiive-service vil Ford sammen med varebilsbrugerne være i stand til at reducere uplanlagte nedetid på varebilen med op til 60 procent.
Det vil være en gratis del af både FordPass Pro-appen og Ford Telematics, der er skræddersyet til henholdsvis mindre erhvervsdrivende og større flåder. (Telematics er endnu ikke programsat for Danmark)
Nøglen til FORDLiive-systemet er forbindelsen af realtidsdata fra varebilen til det omfattende netværk af Ford Transit Erhvervscentre i Europa. Mere end 500.000 Ford varebiler i Europa er allerede forbundet via indbyggede modem’er og er i stand til at dele relevante data. I midten af 2022 forventer Ford dette antal vil overstige en million tilkoblede varebiler.
Servicetjenesten bliver introduceret på udvalgte europæiske markeder i løbet af 2021 (Danmark undtaget) og vil dække 80 procent af kunderne med dedikerede Transit Erhvervscentre inden årets udgang. FORDLiive vil også blive videreudviklet til endnu flere tjenester efter den første lancering.
Med FORDLiive vil “Smart vedligeholdelse” være tilgængelig. Det er et system, hvor analyse af realtidsdata fra varebilerne sikrer, at der er reserveret tid til service på det mest passende tidspunkt for kunden. Der sendes også varsler, så reparationer kan tages i opløbet, inden det får konsekvenser for kørsel i varebilen.
FORDLiive kan også levere specifikke oplysninger om den enkelte varebil til kunderne. Mindre virksomheder med op til fem varebiler modtager disse varsler gennem FordPass Pro-appen, mens de kunder, som administrerer større varebilsflåder, får adgang til via et brugerdefineret Ford Telematics-dashboard.
En vigtig del af FORDLiive konceptet er den nye Ford Service Pro, der tilbydes af Fords Transit centre. En servicestandard, der blandt andet ved hjælp af tilpassede data sikrer vedligeholdelse af varebilen, når det passer kunden, og som sikre at varebilen hurtigt er tilbage på vejen i tilfælde af driftstop.
Ford Transit Erhvervscentre i Danmark vil kunne se de seneste 60 dages køretøjsdata fra alle kunders varebiler ved hjælp af «Smart Diagnostisk». Dette resulterer i hurtigere diagnoser og gør det muligt at bestille nødvendige dele hjem inden værkstedsbesøget. Med deling af køretøjsdata kan forhandleren også tilbyde kunderne bedre skræddersyede serviceeftersyn, ved at indsamle flere mindre behov og rette dem alle ved ét samlet besøg.
Kilde: Ford